waarom zetten we een kerstboom in huis?

ja, sorry dat ik het weer vraag alleen ik snap er niks van. Van al die antwoorden bij die andere vragen. Ik ben namelijk een kind... het is voor school dus ik zou antwoorden erg waarderen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Het beste antwoord

Lang voordat Kerstmis zelfs maar bestond, speelden dennenbomen een belangrijke rol in midwinterfestivals. Ze dienden toen al als symbool, omdat ze groen bleven en niet "stierven" zoals andere planten in dat jaargetijde: ze waren een teken van het eeuwigdurende leven en van het nieuwe leven dat in de lente begint. Oeroude Europese stammen hingen al groenblijvende takken boven de deuropening, om zo de ronddwalende geesten van de winter uit te nodige bij hen beschutting te komen zoeken. Ze hoopten dan in ruil op voorspoed en gezondheid. Toen de Kerk het Kerstfeest instelde, werden deze heidense gebruiken gewoon ingeschakeld in de nieuwe viering. Tegenwoordig wordt de boom – vaak met de kinderen samen – van de markt gehaald en gezamenlijk versierd met slingers, bollen, lichtjes en kransjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

omdat we dat gezellig vinden, het is vooral de sfeer die het meebrengt,.
al die lichtjes en versiersels.
het maakt een feest net iets feestelijker,
13 jaar geleden
Het is een traditie; vanuit het verleden is het zo een gewoonte geworden.
Op deze site kan je meer hierover lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kerstboom is een naaldboom die traditioneel rond kerstmis in huis wordt gehaald om versierd te worden met kaarsjes, ballen, slingers, engelenhaar, uiteenlopende decoratieve figuren (engelen, rendieren, pakjes... ) en eventueel een piek. De traditie van de kerstboom is allengs uitgebreid tot verlichte en versierde bomen op pleinen en in parken, straten en tuinen.

De kerstboom gaat terug op een voor-christelijk, ook wel "heidens" vruchtbaarheidssymbool. De groenblijvende boom vertegenwoordigt daarin de vernieuwing van het leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Midwinterfeest, de terugkeer van het licht.
Omdat we anders met al die ballen zitten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat een kerstboom groen is in de winter.

In de herfst en winter gaan buiten de meeste bomen 'dood': hun bladeren worden bruin en vallen van de boom. Er is dan weinig groen. Maar sommige bomen en planten, bijvoorbeeld sparren, blijven het hele jaar groen.

Als we die groene boom in huis zetten, kunnen we zien dat niet alles doodgaat in de winter, en kunnen we eraan denken dat de rest van de wereld ook weer groen zal worden in de lente.

We steken ook kaarsen aan en hangen lichtjes in de kerstboom. Dat is omdat het in de winter erg donker is. De lichtjes zijn dan gezellig, en het is ook een belofte: in de lente zal het weer lichter worden.

Het heet een 'kerstboom' omdat we die boom rond de kerst neerzetten. Maar eigenlijk heeft het niets met kerst (de geboorte van Jezus Christus) te maken. De gewoonte om in het midden van de winter groen in huis te halen is ook al ouder dan het christendom.

Omdat de kerst midden in de winter valt (en dat is geen toeval, die datum is door de kerk zo gekozen) zijn kerst en het oudere gebruik met de groene bomen met elkaar vermengd geraakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op 21 december is de zonnewende. De dagen worden weer langer. De groene kerstboom met zijn lichtjes symboliseert dat; de terugkeer naar het licht en het leven, het groen, de vruchtbaarheid, de belofte van de lente.