Waarom zijn mijn ouders zo raar?

Ik ben 13 jaar en ik zou graag naar een feest willen, in een café hier om de hoek. Ik wou al eens een keer eerder gaan, maar dat mocht niet omdat "ik daar te jong voor was" en ik er veel te laat mee kwam (een week van te voren, dat vind ik zelf nog redelijk op tijd.) Nu heb ik het 8 weken van te voren gevraagd, als dit niet op tijd is weet ik het ook niet meer. Ze zeggen weer dat ik te jong ben en ook dat mijn vriendin niet mag komen logeren. Nou ik heb geregeld dat ik samen met die vriendin bij nog een paar vriendinnen ga logeren, maar ze geloven me niet. Ik mag nog steeds niet omdat ze mij nogsteeds te jong vinden! En ik heb een vriendje, al behoorlijk lang, 5 maanden.. Ze kraken hem nog steeds af en ze denken steeds dat ik daar naar toe ga ipv dat ik bij die vriendin ga slapen. Ik heb nu dus dikke ruzie met mijn ouders! Wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
6.9K

Antwoorden (53)

niks... gewoon luisteren naar je ouders... je bent idd veel te jong om naar het cafe te gaan...
over een paar jaar ben je groot genoeg...tot die tijd moet je echt gehoorzamen naar je ouders.. ze hebben t beste met je voor..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beeeetje kort door de bocht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wel door de goeie bocht. Van mij zomaar een plusje zeg....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een - voor je a-pastorale reactie. Ook al heb je gelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze bedoelen het café, denk ik..
Daar ben je (helaas) nog even iets te jong voor. Geniet vooral van het logeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het helemaal niet kort door de bocht! Tot je 18e hebben je ouders het voor het zeggen, en heb je maar te luisteren. Ze mag juist blij zijn dat haar ouders zo om haar geven en inderdaad inzien dat ze nog te jong is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel kort door de bocht omdat er totaal geen begrip wordt getoond voor de vraagsteller. Die zit ergens mee en die wil erkenning.
Dat je vervolgens uitlegt "fijndat je wilt maar... (beetje jong) komt op het zelfde neer, maar klinkt een stuk respectvoller.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Agree +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit valt me nou echt vies tegen - :(
je zult toch moeten accepteren wat je ouders zeggen

het enigste wat je kunt doen is een heel goed gesprek met je ouders aangaan
en laat ze desnoods naar de ouders van je vriendin bellen zodat die kunnen bevestigen dat je daar gaat slapen
en dat je vriendin {ik neem aan zelfde leeftijd} wel mag gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn min-naar is echt weer opgestaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat naar voor je.
Denk je dat hij op deze anonieme wijze aandacht van je wil krijgen?
Misschien loopt hij wel met molentjes en is hij daarom mole-naar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij/zij kan zelf geen goede antwoorden geven en mint daarom goede antwoorden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dan heeft ie het blijkbaar ook op mij voorzien. Ik zal het maar opvatten als een compliment...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het een heel goed antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus voor de min. Je antwoord is goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"mijn min-naar is echt weer opgestaan"
Niet zo paranoïde. Trouwens, dan zou je DRIE vaste minnaars moeten hebben. (Totnutoe.) Ook de allerbeste antwoorden die er zijn krijgen wel eens minnetjes. Als je dan bijv. geen hoofdletters en interpunctie gebruikt, moet je niet raar opkijken van 3 minnetjes tegenover 11 plusjes. Meer dan 78% van het totaal aandal beoordelaars (op dit moment) geeft je trouwens een plusduim i.p.v. een minduim. (Louter ter info: ik heb je geen minnetje gegeven.)
Je moet nog een paar jaar wachten. Dan mag je naar de kroeg. En over een paar jaar ben je ook uit de pubertijd en dan merk je dat je ouders eigenlijk helemaal niet zo raar zijn. Nog even volhouden dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13 jaar is geen leeftijd waarop je naar de kroeg gaat. Waarschijnlijk kom je er niet eens in omdat je nog geen 16 bent (als de eigenaar van de kroeg tenminste een beetje verstandig is). Je staat nog aan het begin van de puberteit en bent nog volop in de groei. Zo'n omgeving is dan niet echt gezond, met allemaal volwassenen die alcohol drinken en zich uitleven omdat het weekend is.

Als je 16,17 bent kun je aan uitgaan denken. Tot die tijd kun je beter leuke dingen doen met vriendinnen in een veilige omgeving waar je geen risico loopt om met nare dingen in aanraking te komen. Je ouders weten echt wel wat goed voor je is, zij zijn zelf ook jong geweest en hebben het beste met je voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha, we hebben weer een minkukel in ons midden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuk he? Een min zonder uitleg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog niet genoeg punten. Dan maar zo.... + goed gezegd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. Niet wat de gemiddelde puber wil horen, maar wel waar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook van mij +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen min - geen plus
ik wilde in groep 8 naar dansles, toen zei mijn moeder: dat doe je maar als je 16 bent. Toen ik met 16 ging kijken, stond ik voor gek tussen allemaal "ukkies" van 11 en 12 jaar. en dat café op de hoek heeft misschien vroeg in de avond gezellige muziek zonder alcohol voor tieners
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Pokemon: ik vind dansles iets heel anders dan het bezoeken van een kroeg op die leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij ook een dikke+
Steenuiltje
13 jaar geleden
een dikke + van mij!
Wat je ook zegt, je ouders blijven je te jong vinden. En helaas kun je je leeftijd niet veranderen. En ik vind 13 jaar ook veel te jong om naar een cafe te gaan.

Als je groter wordt en in de puberteit komt denk je dat je al heel wat kan en mag. Je wordt natuurlijk ook groter en je lichaam verandert van kind naar volwassene. In deze periode ga je je eigen mening vormen over zaken. Dit kan leiden tot conflicten met je ouders.

Zolang je nog geen 18 bent en zolang je onder hun dak woont heb je je te houden aan hun regels omdat zij verantwoordelijk zijn voor jou. Hoe vervelend je dit ook vindt. En dat is maar goed ook, want als (jonge) puber kun je nog lang niet alle gevolgen van je gedrag/acties overzien. Al denk je zelf van wel. Daar zijn je hersenen nog niet rijp genoeg voor. Ze zijn zich nog hard aan het ontwikkelen en dat duurt tot je 25e!

Toegevoegd na 12 minuten:
En dan nog een antwoord op je vraag: je ouders doen niet "raar", ze willen goed voor je zorgen (ga ik van uit). Dat is alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ouders zijn bezorgd om je, en je bent pas 13 dus je hebt je te houden aan de regels van je ouders. Leg je er bij neer. ze hebben het beste met je voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou het fijn vinden om te weten waarom dan een min. Misschien steek ik er nog wat van op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is de mysterieuze min-naar. Die wil helemaal niet dat je er wat van opsteekt, die wil gewoon aandacht en dat krijgt ie, helaas, ook.
Je ouder zullen waarschijnlijk bang zijn dat jij dingen gaat doen die ze nog niet willen dat jij ze gaat doen zoals bier drinken of roken.
rond veel feestjes hangt een negatief imago ook het coma zuipen wat veel aandacht krijgt speel een rol in het besluit van je ouders.
Men is bang dat jij beinvloed wordt door anderen die je aansporen tot drinken, roken blowwen enz.
je moet je ouder er van overtuigen dat je er wel klaar voor bent dit doe je door duidelijke afspraken van te voren te maken met elkaar.
zoals de tijd dat je thuis moet zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
op veel feesten kom je niet binnen zonder legitimatie bewijs.

Toegevoegd na 2 minuten:
omdat daar een leeftijd grens gesteld wordt van 16 jaar of ouder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent er nog niet klaar voor op je 13 e hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen min van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
die min doet niet zeer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet ze de kost niet geven die 13 zijn die op feesten proberen binnen te komen.
het ging er mij om, om nu al afspraken te maken voor de toekomst.
wat ze wel en niet mag.
Je bent inderdaad nog wel erg jong, maar ik vind het eigenlijk ook wel wat kinderachtig van je ouders dat ze je een pleziertje niet gunnen (ik bedoel logeren, zo ernstig is dat niet) en desnoods zeg je dat ze naar de ouders van de vriendin bellen om te controleren of je er wel echt was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is erg jammer voor je maar je bent pas 13. Op deze leeftijd mag je niet naar een kroeg. Je bent nog steeds te jong om allerlei dingen zelf te willen. Dus je ouders hebben gelijk. Het mag niet

Toegevoegd na 55 seconden:
Je ouders doen niet raar maar jij 13 jaar en dan al zo tegenover je ouders oordelen
ronron1212
13 jaar geleden
Je voelt je al een hele meid, zeker ook omdat je een vriendje hebt, maar je bent pas 13!!

Op die leeftijd is het moeilijk om echt verantwoordelijkheid te nemen, want je wilt er graag bij horen en zeker niet onder doen voor de rest. Je ouders zijn zich daar heel goed van bewust en daarom mag je niet uit.

Ik vind dat terecht. Ik heb zelf ook een dochter en zij mocht op die leeftijd echt niet uit, zelfs niet naar de kroeg op de hoek. Ook een vriendje had ze niet op die leeftijd.
We hadden daar soms wel woorden over, maar ze begreep ook wel dat wij haar te jong vonden voor dat soort dingen.

Het gevaar is ook, dat als je zo jong al begint met uitgaan, je al vroeg alcohol gaat drinken. En alcohol is een onderschatte harddrug. Hoe jonger je ermee begint hoe erger de gevolgen zullen zijn.

Wacht nog eventjes met dit soort dingen. Als je 15 bent mag je vast wel uit van je ouders en dat is vroeg genoeg.

Ik hoop dat je begrijpt dat ouders het beste met je voor hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een feest in een cafe op jouw leeftijd zou ik als ouder ook niet goed vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Slapjes hoor, zo'n niet gemotiveerde reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoeld een negatieve reactie in de vorm van een duim omlaag zonder dat een motivering wordt gegeven. Als je je dan weet dat zo'n 2000 jaar geleden bij de gladiatoren- en andere spelen in het Colosseum nadat de strijd ten einde was, de keizer door middel van zijn duim aangaf of de overblijvende strijder wel of niet gedood moest worden.
Duim omhoog is: mag blijven leven en duim omlaag is gedood worden.
Dat is niet door de minners en plussers bedacht, maar ik vind wel dat een afkeuring verplicht gemotiveerd zou moeten worden.
waarom geloven je ouders jouw niet als je zegt dat je met een vriendin bij vriendinnen blijft slapen???heb je al eens de zaak,sorry,belazert,zodat ze je niet meer geloven?????

Waarom mag een vriendin van jouw niet bij jullie logeren???,lijkt mij een prima oplossing,zo weten je ouders waar je bent en wat je doet.
Ik wil niet vervelend doen,maar ik heb wel een beetje de indruk dat je misschien niet helemaal eerlijk bent tegen je ouders,waarom zouden ze anders zo reageren,omgaan met vriendinnen op jouw leeftijd is gewoon normaal,dus tja.

Wat voor een feest??? een verjaardagsfeestje waar allemaal kids van jouw leeftijd komen???dat lijkt me normaal,vooral als het om de hoek is,dan hebben ze controle.
maar zomaar kroeg hangen,nee daar ben je echt te jong voor.je ouders willen niet dat je al met de grote gevaren in aanraking komt op deze leeftijd.daar heb je nog tijd genoeg voor,erg genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zult mijn antwoord wel een echt ouwe lullen antwoord vinden, maar je ouders zijn gewoon bezorgd ze beschouwen jou als het mooiste (tijdelijke ) bezit dat ze hebben en willen niet én zijn bang dat je iets ergs overkomt!
Probeer je ook eens in te leven in de gevoelens van je ouders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ouders zijn inderdaad stomvervelend, dat heeft iedereen meegemaakt op die leeftijd.
Prijs je met de gedachte dat ze er ooit overheen groeien; het vergt inderdaad wel veel van je geduld.

Toegevoegd na 17 uur:
Prijs = Vlij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je ervan om eens rustig met ze om de tafel te gaan zitten, en hen vragen wat precies hun bezwaren zijn? Dan kan je ze misschien proberen over te halen. Toch denk ik dat het verstandigst is als je gewoon luistert.... Nog 3 jaartjes dan mag je ook naar de kroeg
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het met de meeste antwoorden eens dat je met 13 jaar te jong bent voor de kroeg.
Als alleen verder iedereen die je kent (die ook 13 is) wel mag en jij niet is dat voor jou wel heel oneerlijk (maar is dat zo?????).

Dat je vriendin niet mag logeren komt misschien door de ruzie die jullie hierover hadden want dat heeft toch niks met leeftijd te maken, mijn 7 jarige mag al loge's hebben (al jaren), lijkt me juist prima, weten je ouders zeker waar je bent en wat je doet, dus misschien kun je daar nogeens over beginnen.

Troost je, het is nu rot voor je maar het gaat vanzelf over (als je 18 of zo bent)
13 jaar geleden
Je bent nu 13, inderdaad aan het begin van je puberteit. Dat je al een vriendje hebt is natuurlijk jong, maar goede vrienden van me (die al jaren gehuwd zijn) hebben al iets met elkaar vanaf hun 15de. Dus dergelijke dingen gebeuren. Iedereen heeft ook een andere rijpheid : de ene is met 13 nog een kind, de andere is al een serieuze tiener.Voor jezelf is het ook belangrijk dat je kijkt hoever je met je vriendje wil gaan en tijdig je voorzorgen neemt als er iets "meer" zou gebeuren nu of later...
Wat me echter meer frappeert : blijkbaar hebben je ouders niet al te veel vertrouwen in je...? Dat je niet naar de kroeg mag, tot daar aan toe, maar dat er geen vriendin mag komen logeren lijkt me erg streng. En dat jij niet bij vriendinnen mag logeren ook... Is er al iets gebeurd waardoor zij aan je beginnen twijfelen zijn?
Of moeten je ouders ergens nog de "klik" maken dat je geen klein kindje meer bent, maar stilaan meer en meer je zal losmaken van hen?
Hoe dan ook, als ze je te hard opsluiten en dat blijven doen, dan zal jij ooit uitbreken op de één of andere manier. Dus ooit moeten ze je sowieso laten gaan en meer vrijheid geven, hoe moeilijk dat ook is.
Anderzijds kan je je ouders ook niet forceren in hun proces: hoe meer jij zal eisen hoe banger zij zullen worden en hoe minder je zal mogen.
Ongeacht of hun vertrouwen geschokt is geweest of ze er gewoon nog niet aan toe zijn : je moet hen nu bewijzen dat je te vertrouwen bent. En dat kan je alleen als ze je een klein beetje vrijheid laten. Ik zou dat op die manier ook tegen hen communiceren.
Stel hen kleine stapjes voor, bv. : zeg hen dat ze gerust mogen bellen naar die ouders van de vriendin waar je gaat slapen om te vragen of je er bent. zoek onschuldige dingen uit om te doen, bv. eens met je vriendinnen gaan winkelen of naar de bioscoop lijkt me nu toch te moeten kunnen....(dat deed ik zelf al toen ik je leeftijd had, zelfs in een andere stad...). of vraag hen of ze eventjes samen met jou naar het feestje willen gaan in die kroeg, bv. gedurende een uurtje.
Dat lijkt nu allemaal heel kinderachtig, maar ik denk dat je ouders die stap nodig hebben om meer vertrouwen te krijgen. En hoe meer vertrouwen ze hebben, hoe meer vrijheid jij zal krijgen, dus het is voor jou ook goed.
Verwacht nu echter niet dat het op één twee drie verandert, vertrouwen moet zachtjesaan groeien. Maar een kans om te bewijzen dat je het vertrouwen waard bent, verdien je in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hallo,
je ouders zijn helemaal niet zo raar hoor.
natuurlijk vind je het vervelend dat je niet naar het cafe mag, maar de meeste kinderen van 13 mogen dat nog niet.
dus wat dat betreft zijn er heel veel ouders `raar`.

verder moet je eens proberen om goed met he ouders te praten, op een rustig moment als je niet boos bent.
vraag ze dan hoe oud je moet zijn als je wel mag. dan weet je in ieder geval waar je aan toe bent.
nu verheug je je steeds op dingen die je nog niet mag doen.,
misschien mag je wel iets anders voor je feest, bv in een garage die je leuk mag aankleden en daar gezellig zitten/feesten.

verder zijn je ouders gewoon bezorgd om je, en ze willen je nog een beetje thuis houden. zodat ze je kunnen beschermen .
het is voor je ouders ook even wennen dat hun kleine meid groot word.
13 jaar geleden
Toch ook nog van mij een antwoord.

Op die leeftijd waar jij je gaat "vrijvechten" van je ouders begint het moment dat je het vertrouwen van je ouders moet gaan verdienen. Dat begint dan met kleine stapjes.

Mijn kind zou met 13 jaar ook niet meteen naar de kroeg om de hoek mogen. Ik zou me veel zorgen maken over een vriendje op die leeftijd ook al is hij nog zo hecht.

Het beste kan je een goed gesprek met ze beginnen en hou het open.

Je kan bijvoorbeeld vragen waarom dat niet mag. Wanneer het wel zou mogen EN je kan ze vragen wat jij er aan zou kunnen doen dat ze je wel vertrouwen.

Ik vraag me af of je vriendin nooit mag logeren of alleen nu niet.

Wat andere mensen ook al geopperd hebben, stel ze voor om contact op te nemen met de ouders van de betreffende vriendin. Misschien helpt het vertrouwen als ze weten wie de ouders zijn en waar je dus precies zit. Ik weet dat ik dat zou willen weten van mijn kind van 13.

Het enige waar ik het niet mee eens ben is het afkraken van dat vriendje. Niet omdat ze misschien geen gelijk hebben, want dat weet ik niet. Maar omdat ik weet dat dit averecht werkt bij pubers. Hoe erger de ouders het vriendje afkraken, hoe meer de puber met die persoon zal willen optrekken.

Praat ook hier open over. Vraag ze of ze alsjeblieft naar je willen luisteren en dat je daarmee bedoeld dat je graag je verhaal wilt vertellen, niet dat je van ze verlangt te doen wat jij vraagt.
Leg ze uit dat het heel vervelend vind zoals ze over dat vriendje praten. Vertel ze zijn positieve eigenschappen. En ook hier stel voor dat ze contact opnemen met zijn ouders.

Als hun het gevoel hebben dat ze weten wat er zoal speelt en met wie je optrekt en waar ze vandaan komen, versterkt dat het gevoel van vertrouwen.

Vertel ze dat je ze het vriendje niet aardig hoeven te vinden en leg uit dat jij het wel fijn zal vinden als ze willen respecteren dat het wel je vriendje is.
Probeer ze het gevoel te geven dat je geen dingen met hem zal doen die jij niet wil of om hem tevreden te stellen (doe dat ook niet!!!)

Openheid, eerlijkheid en vragen wat hun van jou verwachten/verlangen om meer te mogen.

En verder zal je het met hun beslissing moeten doen.
13 jaar geleden
Ik denk dat je ouders niet raar zijn maar gewoon bezorgd om jou.

Jullie standpunten en belangen liggen nu gewoon veel te ver uit elkaar.

Wacht tot de gemoederen een beetje bekoeld zijn en ga eens praten met ze.

Leg ze dan uit dat jij heel graag met je vriendje naar dat feest zou willen gaan en vraag ze onder welke omstandigheden ze jou wèl hun toestemming willen geven.

Probeer desnoods dat feest te laten plaatsvinden op een wat acceptabeler tijdstip voor je ouders. Wellicht is er wat te versieren met je vrienden.

Loop niet met een kwaje kop door het huis..maar zeg dat ze hen begrijpt..en van hen zou willen dat ze jou ook een beetje zouden begrijpen.

Volgens mij moet je dus al de charmes die je als meisje hebt in de strijd gooien..vooral bij je pa...waarna je volgens mij alsnog dat feest kunt vieren.

Veel kracht, slimheid, tact en..veel plezier op je feestje..samen met je vriendje..

Groetjes,

Ton
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je moet doen is gewoon naar je ouders luisteren. Met 13 jaar ben je idd nog te jong om naar feesten in café's te gaan. En ook om bij een vriendje te blijven slapen. Je ouders zijn niet raar, ze hebben volkomen gelijk. Ze doen het niet om jou te pesten, maar wel om je te beschermen tegen allerlei vervelende dingen die er met je zouden kunnen gebeuren. Wat logeren bij die vriendin betreft: ik heb het bij mijn dochter altijd zo gedaan dat ik contact onderhield met de ouders van haar vriendinnen. Zo wist ik altijd precies waar en met wie ze was. Veel succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben helemaal eens met de gegeven antwoorden. Misschien is het beter om uit te zoeken naar de jongerensoos in de buurt. Dan goede afspraken maken met je ouders. Je bent te jong om naar een café te gaan. Waarom zou je nu al naar een café willen gaan, daar komen mensen die veel te oud zijn om naar een band/contact mee te hebben. Helaas moet je nog veel luisteren naar je ouders, dat is nu eenmaal zo. Gewoon wachten tot je ouder bent. Je kan in de tussentijd aan je ouders laten zien dat je de verantwoordelijkheid aankan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien zouden je vriendinnen je kunnen helpen, of je zou hulp aan iemand anders kunnen vragen waar jij goed mee om kan gaan, maar waar je ouders ook goed mee om kunnen gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen zorgen, toen ik 13 was, mocht ik niets! niet naar cafées, niet naar de stad in mijn eentje, en zelfs niet bij mijn vriendin logeren! toen ik 15 was, mocht het opeens allemaal! ik was het al gewend weetjewel,,,, niets mogen. dus toen zei ik een keer: ik wl heel graag een keer met mijn vriendinnennaar het winkelcentrum (dat mocht toen ook bijna niet) en toen vroegen ze opeens waarom ik niet naar de stad gng. ik was zo verbaasd, ik mocht het opeeens! omdat ik ged naar hen had geluisterd, en ze me vertouwden dan ik niets anders ging doen. dat was wel anders toen ik een vriendje had, dit mocht dus niet. maar k deed het toch, en toen ze erachter kwamen, werd ik zowat in elkaar geramd!

dus als ik jou was zou ik nog ff doorbijten, tot je 15de ofso... en dan heb je de vrijheid die je nu wil, zonder al dat geruzie! en als je ECHT heeeeel graag naar je vriendin wilt, vraa je ouders dan of ze je willen brengen, dan weten ze waar je bent, en dan maak je een compromis: zeg dat al ze willen ze om de 3 uur bellen, en als bewjs laat je vriendinnen heeeel hard gillen, dan wetenze dat je bij j vriendinne bent, als je dit een paar keer doet, ben je van ze af, ze vertrouwen je, en je heb plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi je bent 13 geen leeftijd als je naar de kroeg wilt wacht ff tot je 16e
kwa logeren vind ik als jou ouders je niet geloven kunnen ze tog de ouder van je vriendin bellen of ze brengen en halen jou daar weer op of praten met de ouders van je vriendin jij hebt al een vriendje doe daar voorzichtig mee doe geen dingen die jij niet wilt laat je niet door een ander pushen mogen jou vriendinnen naar de kroeg?
als kinderen van joun leeftijd naar een kroeg gaan mag je nog geen alcohol als je dit wel krijgt klopt er iets niet met t cafe de eigenaar er van of t personeel
er zijn toch zat andere leuke dingen om te doen
bioscoop bijvoorbeeld klein uit etentje ofzo enzv
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoi ik zou zeggen kijk of je oom bijv met je ouders kan praten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ouders houden van je, en hebben het beste met je voor. Ze willen je beschermen, maar gaan daarmee iets te ver. Ga is met je ouders aan tafel zitten om te overleggen en duidelijke regels te maken. Nodig in plaats van te gaan logeren je vriendinnen bij jouw thuis uit, en vraag je vriend af en toe op bezoek. Dan leren je ouders je vriend en vriendinnen ook kennen en gaan ze ze ook vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je ouders zijn raar omdat... het ouders zijn en jij 13 bent. Het is heel normaal dat je vindt dat je ouders raar zijn en je ouders doen 'raar' omdat ze bezorgd zijn. Ze zijn bang dat er je iets zou kunnen overkomen, wat vandaag de dag ook zo vreemd niet meer zou zijn. Vraag desnoods of ze mee willen naar het feestje... En blijven slapen. Laat de mama van je vriendin bellen naar je ouders. laat hen kennismaken. Dan zullen je ouders al wat geruster zijn als ze de ouders van je vriendin kennen. En dat uitgaan... Je bent inderdaad nog maar 13. Geef het wat tijd. Je leven zal echt niet stoppen als je nog een klein beetje moet wachten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik trek de schoen even aan de andere voet :
Ik moet er niet aan dénken dat ik naar een feest in een cafe zou gaan, en dat daar kotertjes van 13 rondhuppelen die daar werkelijk NIETS te zoeken hebben.

Toch heb ik ook als kotertje van 13(al zag ik er uit als minstens 16) rondgehuppeld op plaatsen waar ik absoluut niets te zoeken had - maar wel eenvoudig gevonden werd door jongens die eigenlijk achteraf gezien te oud voor me waren. Uiteraard wisten mij ouders daar niets van, maar ik kan achteraf ook niet zeggen dat het een onverdeeld positieve tijd is geweest die uitsluitend een goede invloed op me heeft gehad.

Inmiddels heb ik zelf kinderen van die leeftijd en weet ik één ding HEEL zeker : op die leeftijd het uitgaanscircuit in, zeker zoals dat er tegenwoordig uitziet, komt NICHT IN FRAGE, zeker niet zolang ik leef. Wat mij betreft hebben je ouders dus groot gelijk.

Je kunt je hele leven nog stappen en feesten en beesten als je daar zin in hebt (al was ik er op mijn achttiende ook wel helemaal klaar mee eerlijk gezegd), en als je ouders iets NIET zijn is het wel raar. Ik zou het heel raar vinden als mensen hun dochter van dertien WEL op een dergelijke manier voor de leeuwen zouden willen gooien ; dan zouden ze overduidelijk geen zier om je geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zag ik eruit als minstens 16 ??????? ook volgens je ouders of in je eigen ogen ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik was er behoorlijk vroeg bij inderdaad. Ook op oude foto's zie ik er zelfs voor hedendaagse begrippen een stuk ouder uit dan 13. Dat is een deel lichamelijke ontwikkeling, maar ook een deel kleding en uitstraling.
13? dat is veelste jong om dit te doen , je kan beter wachten met dit soort dingen als je 16 bent dan laten je ouders dit gewoon toe (wel goed afspreken alsnog)
en je ouders denken ook waarschijnlijk dat je dan aan de alcohol zit en alles , zo zijn ouders plus ze zijn erg ongerust als je als 13 jarige naar zon feest gaat alleen,
er zijn rare mensen in de wereld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent veel te jong voor een kroeg.
Doe gewoon wat je ouders zeggen, ze hebben het beste met je voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat vervelend voor je. Ik snap hoe je je moet voelen, ik had ook altijd ruzie met mijn ouders toen ik 13 was. Het vervelende is dat je het gevoel hebt dat ze je niet vertrouwen. Dan krijg je toch juist de neiging om dingen maar stiekem te doen! Zoals zeggen dat je bij een vriendin gaat slapen, en dan iets anders gaan doen. Gedoe ook met vriendjes... je voelt je al bij voorbaat schuldig, en dat zien ze dan aan je houding... en dan geloven ze je al niet meer. Omdat je een meisje bent, zijn ze bang dat je dingen met je laat doen op seksueel gebied die je niet wilt, omdat je er nog niet aan toe bent . Jongens kunnen hun hormonen ook vaak niet beheersen en kunnen opdringerig zijn. Dat cafe om de hoek... lekker dichtbij toch? Vraag of je moeder ook komt, met een vriendin, kunnen ze samen ook even wat drinken, en ziet ze met wie je omgaat. Fijne avond!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap best dat je het stom vind. ik ben geen 13, maar ik begrijp je. Dat je niet bij je vriendinnen mag logeren dat vind ik echt heel stom... Ik mocht van af m'n 8e bij vriendinnen logeren. Ik weet opzich niet wat je er aan moet doen. Ik wens je in ieder geval veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf ook 13, en ik zou dat ook echt niet mogen. Niet dat ik het wil hoor, daar niet van, ik ga niet eens naar schoolfeesten. Maar ik zou met je ouders gaan praten, en zeggen dat je het kinderachtig vindt. Misschien, heel heel misschien..kan je afspreken dat je over een halfjaar, of een jaar ofzo, met een paar vriendinnen erheen gaat. Dan mag het misschien wel. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou de ruzie met je ouders maar gauw bij leggen, en accepteren dat je ouders tot je 18e over je leven bepalen. Dat is ook niet voor niets. Als je 13 bent, heb je nog niet die inzichten die je hebt als volwassene. Sorry, maar ik ben het helemaal met je ouders eens, al zou ik dat zelf ook niet gezegd hebben als ik jouw leeftijd had.
Misschien zijn er wel alternatieven, die je met je ouders eens kunt bespreken. Misschien als dat je rustig en kalm en geduldig met ze blijft praten, en probeert te begrijpen waarom ze jou die regeltjes opleggen, kan er wat gecompenseerd worden. Ik denk dat je daarmee veel meer bereikt, dan ruzie maken.
Toen ik 13 was mocht ik voor het eerst op stap. Niet in een gewoon kroegje of cafe. Maar een speciaal op jongeren gerichte 'mega-dance' zoals dat toen heette. Dit betekende dat ik om 20.00 uur werd gebracht, en om 23.00 uur ging het licht uit en werd ik opgehaald. Er werd geen alcohol geschonken, en er werd uitvoerig gelet op wie er binnengelaten werd of wie naar buiten ging. Ik kon me lekker tot mijn 16e uitleven, en in een veilige omgeving voelen hoe het is om lekker uit te gaan. En zo hoort het. Je ouders gunnen jou heus wel je pleziertjes, maar willen, terecht, dat er toezicht is. Ze vertrouwen jou wel, maar de rest van de wereld om jou heen niet, en dat is een hele normale bezorgdheid van je ouders. Als ik jou was, zou ik maar heel erg blij zijn met die bezorgdheid en betrokkenheid van jouw ouders. Dit geldt namelijk niet voor iedereen, en er kunnen zoveel dingen mis gaan. En denk maar niet dat ze jou niet zouden kunnen overkomen! Trouwens, als dit een van je grootste problemen zijn, meid, maak je niet te druk, want je komt heus nog wel voor hetere vuren te staan in je leven.
In elk geval succes, en ik hoop dat je heel gauw geen ruzie meer hebt met je ouders, maar gewoon gezellig kunt praten en lachen. Want ruzie maken is ook maar niks. Uit je verhaal te lezen houden je ouders heel veel van jou, en dat is echt niet altijd vanzelfsprekend. Het is soms lastig om groot te worden, en zo heeft elke leeftijd wel wat. Maar vertrouw er maar op dat je ouders echt het beste met je voorhebben. Straks ben je groot en volwassen, geniet nog maar van die onschuldige tijd dat je nog niet zoveel verantwoordelijkheid hebt. Die tijd is zo voorbij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik begrijp je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 14 en ik mag ook nergens naar toe op deze leeftijd.
Je ouders doen dan niet raar, maar ze doen dat omdat ze van je houden. Ouders zijn altijd heel erg bezorgd en voelen zich schuldig als hun kind wat overkomt.
Je kan beter wachten tot je wat ouder bent ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wow , je hebt nogal wat los gemaakt met deze vraag , en zo te zien heb je er nog een paar ouders bijgekregen !!
Precies waar iemand van 13 op zit te wachten , allemaal advies van ouwe zakken en dozen ......
Ze hebben wel gelijk maar allleen van hun toontje wil je al in opstand komen !!
Ik ga je nu een andere oplossing geven , die heel verkeerd is maar het is meer om te laten zien dat je wel GEDWONGEN bent om eruit te komen met je ouders !

Advies : je kan ook met je vriendje weglopen , stoppen met school en heel romantisch onder de brug slapen feesten , bedellen voor geld enz.
Je laat dan wel het leven wat je nu hebt achter je , en je vriendje laat je na een week in de steek , maar je heb het dan wel op jezelf geprobeerd ..............

en zal ik je nog iets zeggen ....... je ouders zijn raar volgens jou , maar je zal schrikken hoe veel je op ze lijkt !!

En zodra je een paar jaar ouder word zal je een ding kunnen zien , wat je nu absoluut niet ziet ...

PUBERS ZIJN RAAR
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pubers zijn weirde shit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
amen
Als je 13 bent, mag je niet eens in de kroeg komen, laat staan er een feestje organiseren.
De kroegbaas ziet je aankomen!
Ook vindt je het raar dat je ouders voorzichtig zijn met 'logeren', nu je 'al' een vriendje hebt.

Wat jij feitelijk raar vindt, is dat je ouders jou niet als volwassene beschouwen.

Maar zeg nou eens eerlijk: Ben je volwassen? Heb je de leeftijd om in de kroeg te hangen? Ben je slimmer, meer ervaren en meer te vertrouwen dan je ouders?
Je bent echt nog te jong voor de zaken die jij wilt, daar hebben je ouders volkomen gelijk in.
Wees maar blij dat jouw ouders je zien zoals je bent: als een 13 jarige!
Je zal ze er nog dankbaar voor zijn, al kun je dat nu nog niet beseffen.

Mijn raad aan jou:
Geniet van je jonge leven. Je kunt nog een heel leven lang in de kroeg hangen en met vriendjes rommelen.
Al raad ik je dat niet aan...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens of er misschien in de buurt een kinder/jongerendisco is. Dat is over het algemeen alcoholvrij en veilig, dus misschien dat je ouders daar wel mee akkoord gaan. Kun je toch uitgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
praat er er met je ouders over,
toen ik zo oud was als jij vonden ze het juist leuk dat ik met veel vrienden altijd ging feesten en laat thuis kwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echt waar? Vonden jouw ouders het 'juist leuk' dat jij met 13 jaar 'altijd' ging feesten en laat thuis kwam??
Bijzonder!
Meisje je moet gewoon gaan, het is misschien beter je ouders helemaal gedag te zeggen. Je bent beter af zonder ze, echt meisje. Er zijn leuke jongens genoeg die voor je willen zorgen, en misschien kan jij dan wat voor ze terug doen ;-).
Nee halve zool je bent 13, je hebt nog zo verschrikkelijk veel tijd om je uit te leven als je oud genoeg bent om de gevaren in te schatten! Waardeer je ouders, als ze alles best vinden moet je je af gaan vragen of ze niet 'raar'zijn.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou je ouders vragen: wanneer mag het wel?
Schrijf het desnoods op. Dan weet je waar je aan toe bent.
Ga kijken wat WEL kan. Naar welke feesten mag je wel? Wat kan je wel doen?
Je staart je nu helemaal blind op dat feest in de kroeg, maar er komen nog veel meer en waarschijnlijk ook veel leukere feesten!!
Later kijk je terug op dit feest en denk je: waarom maakte ik me hier zo druk om...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een kut ouder, gewoon naar dat feest gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus jij bent de beste ouder die er is? hihi ik hoop voor jou dat je geen kinderen hebt!
Always question authority!

Je hebt een mooi momentum bij het punt waar je zegt dat je ouders je vriendje afkraken. Vraag ze eens waarom ze dat doen en vertel dat dat jouw gevoelens kwetst. Je kunt daarbij vertellen dat jij vindt dat dat niet echt een volwassen manier van omgaan is met betrekking tot relaties van familileden. Als dat gesprek op gang is gekomen zit je in the flow om het eens te hebben over leeftijd, verantwoordelijkheden, liefde, sexualiteit, volwassen worden en de verwachtingen van jou en je ouders mbt. jouw groei richting volwassenheid.

Als jij aan je ouders kunt laten zien dat je klaar bent voor een grote stap in je groei en ze kunt tonen dat ze je 'kinderachtig' behandelen zonder dat zelf op een kinderachtige manier te doen, ben je echt ontzettend op de goede weg. Good luck!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag of je vriendje bij je mag eten, misschien zien ze dan wel in dat hij wel aardig is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een reactie van ouders die bezorgd zijn en zuinig op je zijn. Je kunt ze vragen waartegen ze je willen beschermen en kijk of je rond dat antwoord afspraken met hen kunt maken waardoor zij jou vertrouwen en gerust gesteld zijn.. Respect voor jouw ouders en jij dat je de vraag stelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Later, als je oud bent, achteraf bekeken, zal je zien dat je 't juist heel goed met je ouders getroffen hebt dat ze zo bezorgd waren.

Veel kinderen zijn zulke bezorgde ouders helaas niet gegund. Je zou het (nu) inderdaad 'raar' gedrag van je ouders kunnen vinden, als je 't vergelijkt met wat andere kinden mogen c.q. wat andere kinderen zonder toestemming van hun ouders doen. (En je moet niet denken dat alle ouders blij zijn met wat andere kinderen van jouw leeftijd allemaal doen. En vaak doen die kinderen dat ook gewoon stiekum, hoor - ook als ze zeggen dat 't wel van hun ouders mag.)
Want (helaas) veel ouders zijn minder bezorgd om hun kinderen en worden (niet altijd zozeer met opzet - vaak is 't uit machteloosheid, omdat ze niet weten hoe ze kinderen moeten opvoeden) te vrij gelaten.

Maar als je kijkt naar wat goed voor je is, dan is hun gedrag allesbehalve raar. Nu ben je nog te jong om dat zelf in te zien. Op je 13e gieren je hormonen (mede doordat een deel van het voedsel in Nederland extra ingespoten hormonen hebben) door je lichaam, en wordt je veel minder rationeel. Dat is ook deels evolutie: zo heb je meer kans om zwanger te geraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon luisteren .. Ze hebben gelijk je bent te jong ik ben 14 en ik ga niet eens naar de café
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet raar, is normaal. Wen er maar aan, er zijn ergere dingen in je toch maar korte leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bent 13, dan hoor je echt nog niet in de kroeg te zitten....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wist je dat jaren (30/40 jaar schat ik?!) geleden jongeren pas op hun 18de opstap gingen... En dat ze ook rond 12 uur ALTIJD weer thuis waren!
Tegenwoordig zijn jongeren gemiddeld 16 en komen pas om 6uur s'morgens thuis...

Toen ik 16 was gingen al mijn vriendinnetjes op stap naar discotheken (en ik mocht heeeeel soms mee gaan).
Plus die vriendinnen bleven tot soms wel 3uur s''nachts. (en ik moes om 12uur thuis zijn).

Nou geloof mij maar jouw ouders zijn niet raar! Als jij vriendinnen hebt die in het café zitten op hun 13de. En hun mogen doen en laten wat ze willen dan hebben HUN rare ouders!

Nu denk je wat heb ik een K*T ouders en 'IK MAG OOK HELEMAAL NIKS!' , maar geloof mij maar straks denk je 'jullie hadden gelijk'.

Uitgaan is niet alles! Ook al heb je nu misschien het idee dat het het einde van de wereld is.

En dat over je vriendje dat is ouders eigen... Dan doen veel ouders hij hun kinderen, je bent ook erg jong waarschijnlijk is dat de reden.
En ook dat komt wel goed! =)

Dat ze streng zijn betekend dat ze van je houden (ook al zie je dat zelf niet) ze willen gewoon het beste voor je. En ze denken gewoon dat hun regels de beste zijn, zodat jou niets kan gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vraag aan je ouders of ze de ouders van je vriendin bellen.
;)