Wat was er zo bijzonder dat Nederland in de 17e eeuw een republiek was?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (2)

dat was zo bijzonder omdat Nederland op dat moment de eerste en enigste republiek in de wereld was
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je had voor die tijd wel Italiaanse stadsstaatjes die een soort republiek waren. In de klassieke oudheid had je ook (stads)republieken. Maar het was wel de eerste moderne republiek, een staatsvorm zonder koning of andere monarch aan het hoofd.

Merkwaardig is dat toen veel landen een republiek werden, Nederland juist weer een monarchie werd.