Hoe komt het dat 's nachts soms zaken erger lijken dan overdag? Of moet ik daar ook niet teveel over piekeren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (6)

missch omdat je je dan zonder afgeleid te worden volledig op het onderwerp kan focussen? piekeren is niet gezond,het leid nml tot niks. bedenk een mogelijke oplossing voor het probleem of bedenk bij wie je ten rade kan gaan. en....laat het dan los tot de volgende dag,wanneer je ermee iets kan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
's Nachts is het donker en stil, de meeste activiteiten zijn gestaakt, de meeste mensen liggen te slapen. Als je dan wakker bent, heb je dus alle tijd en ruimte om na te denken en te piekeren. Omdat je geen afleiding hebt, lijkt
het allemaal erger dan overdag, wanneer je - normaal gesproken - wel de nodige afleiding hebt.

Heel herkenbaar. Niet te veel over piekeren, het heeft geen zin. Maar je doet het toch en je stelt hier ook de vraag, midden in de nacht.

Als ik niet kan slapen ga ik mijn bed uit (of ik ga er niet eens in) en trek een biertje open. Dan ga ik lekker internetten, schrijven, gamen, emailen, vragen beantwoorden op GV, muziekjes luisteren op YouTube. Soms ga ik een boek lezen. En na al die activiteiten kan ik weer slapen.

Je hoofd is actief, doe er niet te moeilijk over. Laat dat hoofd maar gaan en ga ondertussen leuke dingen doen. Daar word je vanzelf moe van. En dan val je in slaap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je bespaard me weer een antwoord. Helamaal mee eens.
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Merci Italklaas! Ook al zo wakker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net klaar met werken. Eerst altijd even een biertje, GV nakijken en dan naar bed :)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-)
zondag
13 jaar geleden
Mooi gezegd Lavender; helemaal mijn idee. +
Volgens mij staan je hersens 's nachts in de drooomstand, ook als je wakker bent; je hersens zijn associatiever.
Voor zonsopkomst kan je ook beter dingen als gedichten schrijven.
In die stand zijn je hersenen dus gevoeliger voor allerlei indrukken, zo lijken dingen groter en erger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het voor een groot deel psychosomatisch is... De problemen zijn 'snachts natuurlijk niet ineens erger dan overdag... Maar het donker heeft iets onheilspellends en daardoor is het gemakkelijker daarin mee te gaan en lijkt het probleem snachts groter...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
S'nachts denk je over wat je die dag allemaal gedaan hebt. Als je in je bed licht ben je nergens mee bezig, hierdoor worden de problemen groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het donker is en er bemoeit zich niemand met je lijkt alles erger dan overdag. Niet gaan zitten piekeren; daar wordt je alleen maar nog somberder van. Even wat afleiding zoeken om je gedachten op iets anders te zetten. Zodra het weer licht is valt het echt allemaal weer een beetje mee.