Letters kennen hoofletters en gewone letters.
Cijfers kennen alleen cijfers. Er bestaan geen hoofdcijfers.

Het eerste letter van een zin is een hoofdletter.
Het eerste cijfer van een getal is gewoon een cijfer.

Om het toetsenbord wat meer functioneel te maken zijn er boven de cijfers leestekens afgebeeld, die je op je monitor zichtbaar kunt maken door intikken daarvan in combinatie met de shift toets. (veelal tijdens gebruik van een email of tekstverwerkingsprogramma)

Dat is dezelfde toets die je gebruikt om van kleine letters, hoofdletters te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Caps Lock is ervoor om hoofdletters te krijgen. Je hebt geen hoofdcijfers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er boven de cijfers andere tekens staan die je kan typen nadat je de CapsLock of Shift hebt ingedrukt. Anders wordt het typen van !@#$%^&*() erg omslachtig!
Amadea
13 jaar geleden
dat kan niet wand er zijn geen caps lock letters
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op een Belgisch toetsenbord (Azerty dus) moet je zelfs Caps aanzetten om cijfers te typen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is en onderscheid in functionaliteit tussen Caps lock en Shift lock.

Afhankelijk van de instelling zit de ene of de andere functie achter de "knop" Caps lock.

De naam Caps lock betekent in het Nederlands kapitalen vergrendelen. Caps is hierbij de afkorting van het Engelse woord Capitals. Alle letters worden standaard als kapitaal geïnterpreteerd. De functie heeft geen effect op cijfer- en leestekentoetsen.

Vroegere computers en typemachines hadden een shift lock-toets. Deze lijkt veel op de caps lock-toets, maar verandert ook de functie van cijfer- en leestekentoetsen. Oorspronkelijk zorgde de shift-toets bij de schrijfmachines ervoor dat de schrijfrol met het papier fysiek omhoog ging (Engels: to shift, verschuiven, tillen). Aangezien de letterhamers elk twee letters bezaten (een onder- en bovenkast) komt dan de andere letter tegen het schrijflint en daarmee op papier. In sommige besturingssystemen is het gebruik van de caps lock-toets nog steeds zo in te stellen. Bij AZERTY-toetsenborden is dit nog steeds de standaard.