Birmees

Toegevoegd na 1 minuut:
"Het Birmaans is de officiële taal. Op kleine schaal wordt er ook Engels gesproken. De verschillende etnische groepen hebben hun eigen talen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Birmaans of Birmees (= hetzelfde).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Birmaans
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Birma (Unie van Myanmar, doorgaans afgekort tot Myanmar), 32 miljoen inwoners, kent 107 talen. Birmees (Birmaans) is de officiële taal en wordt gesproken door 65% van de inwoners. De overige talen zijn in te te delen in vier taalgroepen: Sino-Tibetaans, Austro-Aziatisch, Kradai en Indo-Europees.

Belangrijke talen zijn Shan (gesproken door 3,2 miljoen), Karen (2,6 miljoen) Kachin (900.000), Chin (780.000), Mon(750.000) en Rakhine (730.000).

De Birmese vluchtelingen die de afgelopen weken in het nieuws waren zijn Karen. Ze hebben een langlopend conflict met het militaire regime van Myanmar/Birma. Nederland heeft in de afgelopen jaren enkele honderden vluchtelingen (mijn eigen schatting) van deze Birmese minderheid opgenomen die daarvoor jaren in vluchtelingenkampen in Thailand doorgebracht hadden.

Hieronder links naar de bron over de talen en een boekverslag van Karel Glastra van Loon over de Karen vluchtelingen.