Waarom begint het vaak na een zware donderslag harder te regenen?

Vaak na een zware donderslag gaat het harder regenen, dan voor de donder. Is hier een verklaring voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.9K

Het beste antwoord

Volgens mij is dat schijn. Als een donderslag heel zwaar klinkt, betekent dat dat het onweer dichtbij is. De zwaarste regenval is in het centrum van een stormcel waar ook de meeste bliksemontladingen zijn. Daarom is de kans groter dat je een donderslag zal meemaken waarna het vrij spoedig begint met (heftig) regenen. De regen is immers dichtbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is de ontlading. De zware donderslag, bliksem tussen de koude en warme luchtlaag, doet de emmer overlopen. De warme lucht is afgekoeld en bevat veel vocht dat bij afkoeling moet verdwijnen. Waterdamp condenseert en je krijgt een plens water over je heen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt...

Die zware lage tonen, die werken veel sterker op materie dan hoge frequenties... Een wolk kun je voorstellen als een kersenboom, waar de kersen de druppeltjes zijn... Als er een lage toon hard hoorbaar is, wordt de boom door elkaar geschud... En dan kan het zijn dat de kersen elkaar raken even, door het schudden... En anders dan bij kersen is het met waterdruppels dat ze versmelten met elkaar... En de valsnelheid is afhankelijk van de grootte van de druppel, dus die samengesmolten druppel valt meteen veel sneller naar beneden... Daarom regent het ook veel harder als de druppels groot zijn net na een harde dondergebrulbui...

Is dat niet een simpele verklaring en helemaal zonder wiki gegeven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een miniscuul druppel water heeft natuurlijk een heel ander responsie op geluid dan kersen. Je antwoord is volgens mij onjuist. Wat het geval is bij zwaar onweer is dat je te maken hebt met krachtige convectiestromen in de lucht. De waterdruppels worden mee naar boven gevoerd. Hoe zwaarder die stromen, hoe zwaarder de massa die meegevoerd kan worden. De druppels worden groter. Op een gegeven moment kunnen zelfs de krachtige luchtstromen van de onweercel de zware druppels niet meer houden en stort de hele boel naar beneden. Dit gaat gepaard met veel geweld omdat de wrijving van al die waterdruppels hartstikke veel statische elektriciteit opwekt. Die moet ergens naartoe. Op een gegeven moment komt er een ontlading, bliksem + donderslag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee xinix, niet goed!
De hard neervallende regen heeft niets te maken met een donderslag. Vaak lijkt het wel zo.
De regen is van grote hoogte lang onderweg terwijl de donder bijna gelijk na de bliksem komt.
Toch is er wel een verklaring voor, het zwaarste gedeelte van de onweersbui zit meestal in het allerlaatste stuk.
In dat gedeelte van de bui zijn de wolken het hoogste en regend het het hardste.
Dus als de klap van het onweer hard is,zit je ook precies in het gedeelte waar hard regent.
Of beter gezegt,hoor je een zware donderslag, dan kom je ook in de kern van de bui.