Wat is het exacte verschil tussen een reptiel en een amfibie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
7.2K

Antwoorden (6)

Antwoord is goed via google te vinden;

Wat is nu het verschil tussen een amfibie en een reptiel?
Oppervlakkig lijken sommige amfibieën en reptielen wel op elkaar. Een salamander lijkt veel op een hagedis, toch is de een amfibie en de ander reptiel. Waar herken je nu een amfibie aan?
Voor moderne dus nu nog voorkomende amfibieën en reptielen is dat verschil redelijk goed aan te geven. Amfibieën hebben een dunne niet met schubben bedekte huid die vele klieren bevat om de huid vochtig te houden. Zij moeten toch ook regelmatig terug naar het water of een vochtrijke omgeving. Zij leggen hun eitjes in het water, en daaruit komen larven tevoorschijn (denk aan kikkervisjes) die later een gedaantewisseling doormaken waarnaar een 'landdier' tevoorschijn komt. De eitjes hebben geen harde schaal.
Reptielen zijn geheel anders, zij bezitten een verhoornde huid die weinig of geen vocht doorlaat, en leggen kalkachtige eieren die niet in het water hoeven te worden gelegd. Daardoor was het voor hen mogelijk om echte landbewoners te worden. De embryo's groeien in een vochtrijke omgeving in het ei zelf, de amnion en als zij uit het ei breken zijn zij geheel gevormd, dat wil zeggen zij hebben geen larvestadium.
Het verschil tussen beiden voor uitgestorven dieren is veel moeilijker omdat het grote verschil niet zit in skeleteigenschappen maar in de voortplanting en huid. En dat zijn nu net dingen die slecht of helemaal niet fossiliseren. De harde eierschalen van reptielen natuurlijk wel maar vaak is daarvan niet duidelijk wie ze gelegd hebben. Om het verschil tussen skeletten van amfibieën en reptielen van uitgestorven dieren te kunnen zien moet je heel lang anatomie gestudeerd hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reptielen worden vaak in één adem genoemd met de amfibieën, hoewel het hier twee zeer verschillende diergroepen betreft. Amfibieën hebben een permeabele huid en geen schubben, in tegenstelling tot de reptielen. Het belangrijkste verschil met de amfibieën is echter het ontbreken van een larvaal stadium bij alle reptielen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rep·tiel het; o -en koudbloedig, kruipend dier: slangen, krokodillen en schildpadden zijn ~en

am·fi·bie de; m -bieën dier dat zowel op land als in water kan leven, bv. salamander, kikker, pad
Bronnen:
13 jaar geleden
Ik zat toch goed met mijn eerdere antwoord: Amfibiën hebben water nodig en voor reptielen is water niet van zo'n levensbelang:

"Amfibieën hebben een dunne niet met schubben bedekte huid die vele klieren bevat om de huid vochtig te houden. Zij moeten toch ook regelmatig terug naar het water of een vochtrijke omgeving. Zij leggen hun eitjes in het water, en daaruit komen larven tevoorschijn (denk aan kikkervisjes) die later een gedaantewisseling doormaken waarnaar een 'landdier' tevoorschijn komt. De eitjes hebben geen harde schaal.
Reptielen zijn geheel anders, zij bezitten een verhoornde huid die weinig of geen vocht doorlaat, en leggen kalkachtige eieren die niet in het water hoeven te worden gelegd. Daardoor was het voor hen mogelijk om echte landbewoners te worden. De embryo's groeien in een vochtrijke omgeving in het ei zelf, de amnion en als zij uit het ei breken zijn zij geheel gevormd, dat wil zeggen zij hebben geen larvestadium."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens wikipedia zit het verschil in de huidstructuur/bedekking. Zie link.
jc54
13 jaar geleden
de schrijf wijze.