We gebruiken een hijskraan om hoge gebouwen bijvoorbeeld te bouwen. Maar hoe werd de eerste hijskraan gemaakt? Daar heb je ook iets hoogs voor nodig.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Met een (korte) hefboom is een relatief lange mast of kraan eenvoudig op te richten. Dat wisten ze in de oudheid ook al. Een hedendaags voorbeeld is de maststrijkinstallatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, daar heb je niets hoogs voor nodig. Dat is het mooie, kranen kunnen zichzelf opbouwen. Kijk eens naar dit filmpje, dat veel sneller wordt afgespeeld dan het werkelijk gaat, maar dan zie je beter hoe het werkt:
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schitterend filmpje!!
ronron1212
13 jaar geleden
Dit is momenteel ze vraag hoe dit vroeger gebeurde
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad; ze vroeg hoe de éerste dan werd gebouwd...! (toch gaaf filmpje tho)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb ik me al meerdere keren afgevraagd! Geweldig filmpje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze vraagt inderdaad naar de eerste kraan, maar volgens mij niet naar de eerste in de geschiedenis, maar naar de eerste op een bouwplaats. (anders zou de vraagstelling een beetje raar zijn)
dikke + dus
ronron1212
13 jaar geleden
Dit is ook niet de eerste op een bouwplaats
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel de eerste vaste kraan,
het eerste gedeelte zetten ze met een mobiele kraan op en die wordt gewoon in een fabriek gebouwd.
Ik neem aan dat ze de allereerste hijskraan horizontaal hebben gebouwd, en 'm daarna neer hebben gezet..!! (Lijkt me het meest logische..)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat deed men veel met kaapstanders en zo