Waar komt stinkend rijk vandaan?

Toegevoegd na 2 minuten:
Het gezegde "Hij is stinkend rijk

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4K

Het beste antwoord

Een soms gehoorde etymologie is dat men in de Middeleeuwen in of bij de kerk begraven wilde en ook kon worden. Arme mensen kregen buiten een plekje op het kerkhof, rijke mensen binnen in de kerk onder de vloer. Omdat de afdichting van de graven niet optimaal was, kwam de geur van het ontbindende lichaam de kerk binnen. Dit was tijdens de kerkdienst of mis te ruiken, en werd dan weggewerkt met wierook. Het is echter niet geheel zeker of dit werkelijk de oorsprong van de uitdrukking is.

Toegevoegd na 1 minuut:
dat was wikipedia. Een andere bron, http://home.scarlet.be/~jdebeurm/right44.htm geeft als mogelijke verklaring:

Onze taalkalender brengt in een hevig betoog meer duidelijkheid over het gezegde en geeft een voorbeeld van een woord waarvan de betekenis in de loop der eeuwen is verschoven. "Stinken" betekende vroeger "lekker ruiken", het waren inderdaad de rijksten die zich parfums, olieën en specerijen konden aanschaffen. Van Lodewijk XIV is het bekend hoeveel keer hij een bad genomen heeft, hij gaf de voorkeur aan parfums. Louis was "stinkend rijk" (en niet omdat hij onder een grafsteen lag).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Keizer Vespasianus zag zich geconfronteerd met een lege staatskas (hij was de opvolger van Nero). In een poging alles te belasten wat los en vast zat, verzon hij het om een belasting te heffen op de openbare urinoirs (de urine werd nl. verkocht aan leerlooiers).
Zijn zoon Titus vond het wel wat gortig om zich als (voorname) keizer te bemoeien met geldelijke transacties betreffende zulke stinkende grondstoffen.
Volgens de overlevering antwoordde de keizer toen met: "Geld stinkt niet" (pecunia non olet).
Hij werd er in ieder geval een stukje (stinkend) rijker van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Willem Wever heeft dit een aantal jaren geleden ook behandeld, komt ook met het verhaal van de stinkerds onder de kerkvloer, zie link
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je maar niet het eerste antwoord.
In het oude Rome werden de rioleringsrechten door de keizer verpacht. De meeste woningen hadden zelf geen riolering maar men kon zijn behoefte doen op een publieke latrine of er zijn pot legen, zij het tegen betaling.
De pachters van de latrines werden misschien niet slapend maar wel stinkend rijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht dat door geld in je handen te nemen en te tellen ( dagobert duck) je handen dan gaan stinken, denk maar eens aan de koperen munten, die stinken ook

Marianne