Op zoek naar een recept voor bijzondere ovenschotel of stamppot. Iemand suggesties?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (10)

je kunt in principe van alle groenten een stamppot maken.

Een voorbeeld dat je niet zo vaak hoort:

Ingrediënten :

1kg aardappels
peper
zout
500g prei
250g spekblokjes
boter
beetje melk
2 eieren

Bereidingswijze :

Schil de aardappelen, was ze en kook ze in een pan met een beetje water en zout gaar. Maak de prei schoon, was ze en doe, ze als de aardappelen bijna gaar zijn, bij de aardappelen in de pan. Bak in een pan de spekblokjes uit. Giet de aardappelen met de prei af en stamp het door elkaar. Roer er de eieren, beetje melk, een klontje boter en de spekblokjes door de stampot. Laat de stampot goed warm worden en maak het op smaak af met peper en zout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of deze:
Ingrediënten voor 4 personen
1 kilo vastkokende aardappels
2 uien
400 g zalmfilet
1 pot aardappel anders tuinkuiden-knoflook (390 ml)
1 zak gemengde friséesla (200 g)
1 zak peen julienne (wortelreepjes, 150 g)
1 cup honing-mosterddressing (100 ml)

Hulpmiddelen
Keukenmachine
ovenschaal inhoud ca. 2 liter, ingevet

Voorbereiding
Oven op 200 °C voorverwarmen. Aardappels schillen en (in keukenmachine) grof raspen. Uien pellen in ringen snijden. Zalm in reepjes snijden

Bereidingswijze
Aardappelrasp, zalm en ui in laagjes in ovenschaal leggen. Elke laag met zout en peper bestrooien. Saus over aardappels schenken. Gerecht in midden van oven in ca. 45 min. gaar en goudbruin laten worden (evt. met aluminiumfolie afdekken als schotel te donker dreigt te worden).

Serveertips
Sla met peen julienne en dressing mengen. Aardappelschotel met salade serveren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het binnendekseltje van Boursin Cuisine vond ik deze inmiddels favoriete:
Pasta koken, in ingevette overschaal doen tezamen met geneden paprika's eventueel aangevuld met gebakken spekjes. Geraspte kaas er overheen en 20 minuten in een voorverwarmde 220graden oven.

Toegevoegd na 35 seconden:
En natuurlijk een half bakje Boursin Cuisine er door roeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eenvoudig en makkelijk te maken, 400 gram gehakt bakken, op smaak brengen met 2 blikjes tomatenpuree, en kruiden naar eigen smaak, zelf voeg ik altijd een scheutje chilisaus toe, verse prei snijden en dan koken, aardappels koken, en er puree van maken.
Ovenschaal even invetten, dan de gehakt verdelen, met de gekookte prei, het gehakt afdekken, en daaroverheen, de aardappelpuree, deze met paneermeel bestrooien, en dan 45 minuutjes in de oven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak altijd een ovenschotel met aardappel anders.

Je bakt het gehakt en groenten naar keuze in een pan. met eventueel wat kruiden erbij, zoals zout en peper. Ik gebruik altijd gehakt, uien, rode en gele paprika, worteltjes, prei. dan leg je een laagje aardappelschijfjes op de bodem van een ovenschaal. een laagje vlees/groenten en nog een laagje aardappelschijfjes, dan de helft van de pot aardappel anders. nog een laagje vlees/groenten en nog een laatste laag aardappelschijfjes gevolgd door de rest van de aardappel anders. eventueel kun je er ook nog een laagje geraspte kaas eroverheen strooien.

Ik gebruik altijd de tuinkruiden aardappel anders, maar er zijn andere smaakjes.

Ik maak hem meestal op de zondag, dan gebruik ik de restjes verse groenten van de hele week, van bijv. spaghetti waar ik niet alles voor heb gebruik. Zo gooi je niets van de groenten weg en gehakt is ook niet super duur.

Je kunt dus ook vaker afwisselen met verschillende smaken en groenten om hem nooit hetzelfde te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, je moet hem natuurlijk wel nog een half uurtje in de oven zetten. de temperatuur ben ik op het moment eventjes vergeten, maar dat staat op de pot aardappel anders ><
Mexicaanse ovenschotel

* 600 gram gehakt
* 2 uien
* 1 rode paprika
* twee blikjes kidneybonen
* 1 prei
* 1 blikje mais
* 3 tenen knoflook
* 2 theelepels djinten
* 0,5 theelepel cayennepeper
* 1 blik tomatenblokjes
* 2 zakken nacho cheese tortilla chips
* 2 bekertjes zure room
* geraspte kaas (ruim)
* zakje Mexicaanse kruiden

Bereiding:
Bak de gehakt rul en voeg de Mexicaanse kruiden en djinten toe. Snijd de groenten klein en bak deze mee. Voeg de tomatenblokjes, bonen en mais toe. Stort dit in een ovenschaal en strooi hier de tortillla chips overheen. Bedek met een laag geraspte kaas en zet dit onder de grill. Kijk uit dat dat de chips niet verbrand. Strijk daarna de zure room er overheen.

De resterende zak chips gebruiken we dan vaak als lepel voor de overschotel :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zuurkoolschotel.
kook aardappelen maal ze fijn met de mixer en doe er wat melk bij zodat het puree wordt.
doe gehakt rullen in een pan en meng daar worcester - en chilisaus doorheen met daarbij nog peper.paprikapoeder,oregano en uiensnippers
Doe in een ingevette ovenschaal een laagje gehakt,een laagje zuurkool en een laagje aardappelpuree.
dit steeds herhalen tot de schaal vol is.
Bovenin de schaal een blikje ananasstukjes compleet met het vocht er bij doen.het geheel ongeveer 20 min. in de oven op 180 graden en klaar.
Smakelijk eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rucolastamppot met Pancetta;

Bak 200 gr. pancetta (Italiaans ontbijtspek) knapperig in een droge koekenpan. Rooster 3 eetl. pijnboompitten krokant in een droge koekenpan.Roer de gebakken pancetta plus het vrijgekomen spekvet, de pijnboompitten en de grof gesneden rucola door de hete aardappelpuree.
Breng op smaak met zout en peper.
Rasp of schaaf wat Parmezaanse kaas erover op het bord.

Marokkaanse gehaktschotel;

Maak alvast snelklaar couscous volgens de verpakking.
Bak in een ruime pan (lams)gehakt (mag ook rund zijn, maar lams is authentieker) rul met wat kaneelpoeder, ketoembar (koriander) djinten (komijnpoeder) en rozijnen.
Bak 1 rode en 1 oranje of gele paprika in stukjes en 1 kleine courgette in plakjes 3 min. mee.
Schep de inhoud van 1 blikje uitgelekte kikkererwten erdoor en stoof alles 5 min. Peper en zout naar smaak.
Doe de couscous in een ingevette ovenschaal en schep het gehakt-groentemengsel erop.
Kreuk 6 filodeeg vellen (diepvries en licht aangedooid)en leg deze kreukellaag op het gerecht. Bestrijk het deeg
royaal met olie. Zet de schotel 30 min. in een voorverwarmde oven van 200 graden C. Wanneer het gerecht te bruin wordt, even afdekken met aluminiumfolie.
Dit is niet geschikt voor een combi-magnetron! Wel een gewone oven natuurlijk.
13 jaar geleden
Onderstaande website bevat heel lekkere recepten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
CHILI-POLENTA-OVENSCHOTEL

olijfolie
2 uien (150 g), fijngehakt
4 el jalapenopepertjes, in stukjes (meer of minder naar smaak)
1 el oregano
1 el dragon
2 blikken rode kidneybonen, goed afgespoeld onder de kraan en uitgelekt (500 g)
400 g tomatenpassata
8 teentjes knoflook
1 rood pepertje
1 el paprikapoeder
1 el komijn
1 el cayennepeper
4 el wijnazijn
halve el zout

150 g polentameel
600 ml water
1 el boter of olijfolie
halve el zout
1 tl peper

2 bollen mozzarella
150 g geraspte kaas, belegen of oud
creme fraiche

(Zie bron voor de bereiding)