Hoe lang ( en mag dit ) kan jouw functie in een bedrijf vervallen zijn , terwijl je wel een andere (in het leven geroepen ) functie vervult?

M.b.t. de functie die nu uitgevoerd wordt is er geen vernieuwd contract.
Welke risico´s beloop je als werknemer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Meestal valt dit onder het welbekende zinnetje in het contract. "En alle voorkomende werkzaamheden!"

Indien dit het geval is dan zal het contract gedurende de periode, waarvoor die loopt niet opengebroken worden...

"Eén in het leven geroepen functie" is iets dat formeel per aanvang vermeld moet worden. Echter zijn de meeste werkgevers hier erg creatief in door het een 'Pilot' te noemen. Of wel:
1) Men bedenkt een functie die wellicht op termijn noodzakelijk kan zijn.
2) Men zoekt hier de meest gekwalificeerde werknemer bij die hiervoor in aanmerking komt.
3) Men houd er rekening mee dat de huidige functie van de werknemer binnen afzienbare tijd gaat vervallen.
4) Indien de 'Pilot' mislukt en de huidige functie vervallen is, is de werknemer bij gebrek aan werk gemakkelijk te ontslaan
5) Indien de 'Pilot' aan slaat kan de werknemer een nieuw contract worden aangebode voor bepaalde tijd.
6) Vaak gebeurd dit bij bedrijven die één bepaalde werknemer niet graag kwijt willen, maar wel in de desbetreffende functie gaan reorganiseren.
7) Het valt nog steeds onder het welbekende zinnetje "En alle voorkomende werkzaamheden!" die in vrijwel ieder contract staan...

En zo zou ik nog wel een aantal redenen op kunnen noemen die van toepassing kunnen zijn op één "in het leven geroepen functie"...

Het risico dat je loopt is dat je bij voorbaad al genoemd bent om onder een reorganisatie binnen het bedrijf gaat vallen. Maar dat men niet helemaal zeker is, of men de juiste personen gaat behouden. Vaak is één werknemer in een andere functie plaatsen goedkoper dan één extra werknemer onslaan en één nieuwe aannemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je vraag is wat onduidelijk, dus ik hoop dat ik je een juist antwoord kan geven.
Als werknemer loop je verschillende risico's als je geen goede functiebeschrijving hebt.
Ten eerste ben je bij een reorganisatie snel het haasje. Want er ligt niet vast wat je nu precies doet. Dus misschien kunnen ze jouw taken bij een ander onderbrengen (dan geen baan meer) of juist jou allemaal taken gaan geven die eerst bij een ander lagen.
Ten tweede is het ook vrij lastig voor de beloning. Want als jouw taken niet vastliggen, hoe weet je dan of je voldoende verdient? Of dat je je taken goed uitvoert en dus bij de beoordeling een bonus of zelfs promotie verdient?
Als laatste kunnen alle rotklussen bij jou terechtkomen. Want jij hebt geen werkomschrijving.
Als individuele werknemer ben je zelf verantwoordelijk voor een goede taakomschrijving. Dit is echter wel heel lastig, want je moet tegen je baas in en niet iedereen kan/wil dat. In grotere bedrijven wordt dit meestal uitbesteed aan de OR (mits dit mag van de CAO), dus is het ook zaak met hen te gaan praten om dit goed aan te pakken.