Numerus Fixus; als je naar het totaal aantal personen kijkt wat binnen een groep valt, is lotingsklasse B dan wel beter als bijvoorbeeld D?

Want is het niet zo dat mensen met een 6 gemiddeld denken dat ze toch geen kans hebben en zich daardoor niet inschrijven voor bijvoorbeeld Geneeskunde.
In klasse D wordt bijvoorbeeld 20% ingeloot en in klasse B 60%, maar doen in klasse B niet veel meer mensen mee waardoor de kansen nog ongeveer gelijk zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

Het aantal personen maakt volgens mij weinig uit in deze kansberekening.

in klasse D is er een kans van 1 op 5 dat je ingeloot wordt, in klasse B is er een kans van 3 op 5 dat je ingeloot wordt.

Daar doet het aantal loten dus niks vanaf. Aangezien je met percentages komt.

Zou je het gaan hebben over absolute aantallen:

bijv: in klasse D worden 60 mensen ingeloot en in klasse B 140. Dan is je de groote van de kans wel afhankelijk van het aantal loten/inschrijvingen.

Want als voor klasse D 60 mensen inschrijven is de kans 100% dat je wordt ingeloot (eigenlijk is er dan geen loting) terwijl er in klasse B 360 mensen zich inschrijven, dat maakt je kans 33,33% en ondanks dat er dan dus feitelijk meer mensen toegelaten worden, is de kans dat je toegelaten wordt dan wel kleiner.

Bij absolute getallen maakt het aantal inschrijvingen dus wel uit voor het afwijken van de kans.

Als je met percentages werkt, zegt het percentage alleen al wat over die kans.

Als in jouw geval deze percentages dus bekend zijn, heb je een grote kans van slagen om ingeloot te worden voor datgene met het hoogste percentage inlotingen.