welke kleur heeft de lucht

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
5.9K
Kimath
13 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/lucht-kleur.56250
http://www.goeievraag.nl/vraag/lucht-mooie-blauwe-kleur.28790
http://www.goeievraag.nl/vraag/hemel-blauw-lucht-doorzichtig.14940 Deze vraag is al vaker gesteld.

Het beste antwoord

Geen; lucht zelf is kleurloos. De kleur die je feitelijk waarneemt is 'wit' ofwel alle kleuren door elkaar. Omdat echter niet alle kleuren even makkelijk binnenkomen op het netvlies en het oog buitengewoon veel moeite heeft met blauw, nemen we de kleur op een wolkeloze heldere dag waar als blauw.
Door wolken, zon en andere verschijnselen kunnen we echter ook witte, grijze, lila, oranje, rode , affijn, zo ongeveer alle kleuren lucht waarnemen. Maar wat we dan feitelijk zien is maar een deel van het licht, dat door de stoffen in de lucht gefilterd e op verschillende golflengtes gebroken wordt.

(Dat blauw zo slecht voor ons te zien is komt voor een deel omdat het een kleur is die in de natuur eigenlijk niet of nauwelijks voorkomt. Je merkt het effect - naast het zien van blauwe lucht - vooral als je in een grote schouwburg een voorstelling probeert te volgen en er wordt overdadig gebruik gemaakt van blauw licht ; wie een beetje trage ogen heeft, krijgt het plaatje dan nauwelijks meer scherp binnen. )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De lucht om je heen is kleurloos. Tenzij er veel smog is of je in een ruimte vol rokers zit.