Hoe is het ooit onstaan dat er verschillende talen zijn in de wereld?

waarom is er niet een wereldtaal? en hoe is dit dan ontstaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1K

Het beste antwoord

Deze vraag is dieper dan de beantwoorders tot nu toe vermoeden. Want zelfs als er een aantal geïsoleerde volkeren een taal ontwikkelen, dan kun je je afvragen waarom de talen zich zo anders ontwikkeld hebben.
Er is een theorie over een 'Proto-Human language' maar dat lukt mij niet om hier in een paar woorden uit te leggen.
Lees dit eens (Engels)
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er is wel degelijk een poging gedaan tot het creeëren van een wereldtaal, dit heet het Esperanto. Dit zou een taal moeten zijn die iedereen op de wereld spreekt. Hoewel zelfs grote sites als Wikipedia een versie in het Esperanto hebben: http://eo.wikipedia.org/wiki/%C4%88efpa%C4%9Do is het nooit echt een succes geworden. Lees er hier meer over: http://nl.wikipedia.org/wiki/Esperanto
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen de dieren langzaaam mensen werden, kwam er behoefte aan meer klanken. Hierdoor werden O.A. de mensen slimmer waardoor er steeds meer behoefte kwam aan meer klanken.
Mensen leefden vroeger vaak erg geisoleerd. Hierdoor gingen de klanken zich steeds meer ontwikkelen tot een taal.
Maar door het isolement van de mens, waren de klanken van andere groepen mensen, waar geen contact mee was, heel anders ontwikkeld.
Zo ontstonden de talen, puur uit behoefte met elkaar te communiseren binnen het zelfde volk.
Afstanden en eilanden zorgden er voor dat er nooit een wereldtaal gekomen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al eens eerder gesteld.
Ik wil alleen maar zeggen dat volgens de Bijbel de toren van Babel de oorzaak was. Daar kregen mensen ruzie, omdat ze niet konden samenwerken en toen liet God ze als straf allemaal een andere taal praten.
Ik herinner me dit verhaal van de basisschool, dus het zal hierboven wel niet letterlijk staan. Maar goed, in principe komt het dus hier op neer.

Goh, dit is eigenlijk veel logischer dan het gegeven dat de oermensen uit Afrika zich langzamerhand hebben verspreid over de wereld en vervolgens langzaamaan van generaties op generaties verschillende talen hebben ontwikkeld.
Je ziet het hier al in het kleine Nederland. Elke provincie heeft zo ongeveer een eigen dialect. Taal is dus heel erg streekgebonden.

Maar ja, wie ben ik om Gods woord de grond in te stampen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh die crap is mij ook aangepraat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waar is de link van de eerder gevraagde vraag dan?? en een taal ''spreek'' je die ''praat'' je niet ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier heb je de link: http://www.goeievraag.nl/vraag/spreken-wereld-talen.6120 Dus van mij had de vraag verwijderd kunnen worden. En een taal spreek je inderdaad. Goed opgemerkt. Ik zal het tegen mijn juf van de basisschool zeggen. Die heeft het mij dan op een verkeerde manier verteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, goed lezen DIE vraag is:''WAAROM spreken we over de wereld zoveel talen?'' ..mijn vraag luidt:''Hoe is het ooit onstaan........................''?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De link is trouwens niet precies hetzelfde als jouw vraag. De hoofdvraag wel ongeveer, maar de subvragen van de link slaan echt nergens op in vergelijking met jouw vraagstelling. Je bent bij deze vrijgesproken:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
marinus..geef nou eens antwoord..waarom zo vijandig.. ben je gelukkig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is er vijandig in mijn antwoorden?
elke cultuur kreeg als vanzelf hun eigen soort uitspraak en
en dus andere talen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er twee gezinnen naast elkaar wonen heb je al vaak dat er een of meer woorden 'gemaakt' worden die voor elk gezin uniek zijn. Men vindt zo'n eigen woord leuk en blijft dat gebruiken. Een eigen taaltje schept een band.
Om de zelfde reden hebben ook voetbalsupporters en chirurgen of advocaten een eigen taaltje (jargon) en steden en dorpen een dialect.
Naar mijn idee hebben alle sprekers van b.v de Germaanse taal ooit hetzelfde gesproken, maar is afstand en de neiging om zich te onderscheiden de basis van het ontwikkelen van aparte talen zoals Engels en Duits geweest.