Hoe gebruik je nou precies je contactlenzen?

Hallo, Ik heb een vraag. Toevallig heb ik vandaag van mijn vriendin gehoord en ik wil weten dat het ook zo is met de lenzen van hans anders omdat ze ook lenzen gebruikt maar dan van andere winkel. Ze zegt als je je lenzen een keer hebt gebruikt en je bewaar ze in de lenzenhouder dan kan je ze ook na die maand gebruiken, als je maar zorgt dat je om de 15 dagen zijn vloeistof verandert. Ik dacht als je je lens uit je verpakking haalt en je maakt 'm open, je moet ze dan komende maand weg gooien ook al heb je ze een keer gebruikt in die maand. Hoe zit het nou met de lenzen van hans anders? Mag ik ze ook zo gebruiken als ik ze een keer gebruikt heb in die maand? of moet ik sowieso als het maand beëindigd weg gooien? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Als je ze goed schoonmaakt en weer teruglegt in de vloeistof, kun je ze rustig bewaren. Zorg er wel voor dat er steeds voldoende vloeistof in de houder zit, anders drogen ze uit. Een het maakt niet uit of je ze bij Hans Anders koopt, of bij een andere opticien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Gebruik contactlenzen

Een lens kan van 's ochtends tot 's avonds gedragen worden, draagt men hem 's nachts dan kan dit nadelig zijn voor het oog. Hygiëne is erg belangrijk; voor het inzetten van een lens moeten de handen grondig gewassen worden. Als de lens uit de lenshouder wordt gehaald, controleert men of de lens niet achterstevoren zit. Hiervoor wordt de lens op de vingertop gelegd en aan de zijkant bekeken; ze hoort de vorm van een kopje te hebben, hebben ze de vorm van een schoteltje dan zit de lens binnenstebuiten en moet de lens omgeklapt worden. Nu wordt met de andere hand het bovenste ooglid omhoog getrokken. De lens wordt op het oog gelegd, zonder dat de vinger op de pupil drukt. De lens hoort nu pijnloos op het oog gezogen te worden door capillariteit. Is het wel pijnlijk, dan kan er een vuiltje tussen het oog en de lens zitten, of kan er een scheurtje in de lens zitten. Bij het uitnemen houdt men wederom het bovenste ooglid omhoog, terwijl de lens met de duim en wijsvinger van de andere hand gepakt wordt. Een andere methode is door middel van een zuignapje wat alleen aan te raden is bij harde contactlenzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt de lenzen dan daadwerkelijk zo'n 30/31 dagen dragen. Dit kun je over een langere periode verspreiden mits je regelmatig de lenzenvloeistof vervangt, in ieder geval voordat je van plan bent ze te gaan dragen. Of dat 15 dagen of korter of langer is, is afhankelijk van de vloeistof die je gebruikt. Bij sommige vloeistoffen is dat minimaal 6 uur van tevoren, bij andere kan dat enkele dagen zijn. Dit kun je terugvinden op de verpakking van de lenzenvloeistof en/of bijsluiter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou ze toch weggooien na die maand.
het is misschien wel zonde, maar je hebt ze toch gedragen, en daardoor zijn er bacterien bij gekomen.
die blijven zich vermeerderen, en dat wil je niet in je ogen.
13 jaar geleden
Contactlenzen dragen op een gezonde manier is ook niet moeilijk. Het enige wat men nodig heeft is een minimum aan discipline en hygiëne

Het dragen van contactlenzen kan eenvoudig en gemakkelijk zijn. Voor een comfortabel gevoel, een schitterend uiterlijk en een goede gezondheid hoeft u zich alleen aan bepaalde regels te houden! Hieronder vindt u een paar tis om op een verantwoorde manier kontactlenzen te dragen. Het allerbelangrijkste is HYGIËNE. daaronder verstaat men:

Telkens als u uw contactlenzen uitneemt, moet u ze reinigen, afspoelen en desinfecteren.

•was uw handen zowel voor het inzetten als voor het uitnemen van uw contactlenzen.

•reinig uw contactlenzen dagelijks.

•reinig uw lensetui dagelijks.

•ververs de lensvloeistof in uw lensetui dagelijks.

•draag uw lenzen niet langer dan waarvoor ze gemaakt zijn. Volg hiervoor de raadgevingen van uw contactlensspecialist. Een maandlens bijvoorbeeld is dan ook een lens die maar gemaakt is om één maand te dragen. Het is een hoogzuurstofdoorlaatbaar materiaal dat zijn optimale kwaliteiten maar gedurende 4 à 5 weken behoudt.

•vermeid dat uw lenzen in contact komen met leidingwater.

•de meeste lensvloeistoffen zijn beperkt houdbaar van zodra ze de flessen open zijn (vb de meeste oogdrupflesjes max 60 dagen).Houd de datum goed in het oog en gooi ze weg van zodra ze te lang in gebruik zijn.

•lees duidelijk de bijsluiter van uw lensvloeistof. Elke merk of type lensvloeistof heeft een andere gebruiksaanwijzing.

•gooi gescheurde of beschadigde lenzen direct weg.

•Zorg ervoor dat geen cosmetica zoals zeep, make-up, vochtinbrengende crèmes of zonnebrandcrème, op uw contactlenzen komt.

•Draag uw contactlenzen nooit als u in de buurt komt van irriterende gassen of dampen (verf, haarlak, ovenreiniger, etc.)

•Gebruik nooit oogdruppels of vloeistoffen die niet specifiek bedoeld zijn voor contactlenzen

•gooi vuile of irriterende lenzen direct weg.

•draag nooit de lenzen van iemand anders.

•laat uw ogen regelmatig nakijken door uw contactlensspecialist of oogarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn wel je ogen! Dus laat je eerst adviseren door een oogarts. In het oogziekenhuis te Rotterdam zit een vestiging van Oculenti Contactlenzen. Je kan je daar laten adviseren over het beste type lens voor jouw ogen, door een gediplomeerd erkende oogarts.
Zelf draag ik al meer dan 20 jaar lenzen. Deze worden 1 maal per jaar vervangen, ik laat dan altijd ook de sterkte en de oogdruk controleren.