Waarom haal je je schouders op als je iets niet weet?

En is het een reflex?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.2K
amigo
13 jaar geleden
ik vind dit een zeer goede vraag. Je doet het automatisch, dat wist ik wel en dat blijkt ook uit de antwoorden maar ik hoop dat iemand nog iets uitlegt WAAROM het zo'n universeer automatisch gebaar is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja, wie zal het zeggen.
Waarom knik je 'ja', en schudt je 'nee'?
(In India betekent hoofdknikken en schudden iets heel anders!).
Ik denk dat we er niet meer achter zullen komen waar de oorsprong van het gebaar ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zoveel mensen dit zo'n goeie vraag vonden hak nie dacht!
Snuffel
13 jaar geleden
't is echt een goeie vraag. Dit soort vragen hoop ik vaker te zien op gv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel! :)

Antwoorden (5)

dat heeft zich zo gewoon gevormd net zoals, je gezondheid zegt als iemand niest.

Toegevoegd na 2 minuten:
het is automatisme
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om de vragensteller met een gebaar ( schouders ophalen)
duidelijk te maken dat je het niet weet.
Schouders ophalen is een gebaar van machteloosheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zelfverzekerd bent steek je je borst vooruit, als je je schouders ophaalt maak je een tegenovergestelde beweging wat op de ander overkomt als onzeker; je maakt je dus klein en machteloos tegenover de vraagsteller.
Ik vermoed dan ook dat dit een internationaal gebaar is en van nature voorkomt (dus niet aangeleerd).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een vorm van 'bodytalk', communicatie met het lichaam.

Zoals er verschillende verbale talen bestaan, bestaan er ook verschillend lichaamstalen.
in de meeste westerse landen is het ophalen van de schouders een lichaamstaal die we 'verstaan'.
Er zijn echter ook landen en streken, waar andere vormen van lichaamstaal gebruikt worden.

Een goed voorbeeld daarvan is India. Daar is een totaal andere vorm van lichaamstaal, die wij westerlingen niet begrijpen. Je zal een Indier z'n schouders niet zien ophalen en doet hij dat wel, dan bedoelt hij daar iets anders mee dan wij.

Lichaamstaal is aangeleerd gedrag, net zo goed als het leren spreken van een taal aangeleerd is.
Het is in de loop der eeuwen ontstaan, net zo als de gesproken taal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat doe je automatisch.want als je nies doe je dat ook altijd bijna hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. Maar de vraag is dus WAAROM.