Is Ceylon een eiland of land?

Ik wist niet of Ceylon een eiland of land was.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.3K

Het beste antwoord

in feite een eiland nu wel Sri Lanka genoemd:
Sri Lanka, officieel de Democratische Socialistische Republiek Sri Lanka, is een republiek op het gelijknamige eiland in de Indische Oceaan, ten zuiden van India. Tot 1948 was het gebied een kolonie van het Verenigd Koninkrijk, en tot 1972 werd het Ceylon genoemd. De commerciële hoofdstad is Colombo, maar de officiële hoofdstad is het nabijgelegen Sri Jayewardenapura Kotte, waar het parlement zetelt
fremar
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Geen van beide. Sinds 1972 heet het Sri Lanka; zowel het eiland als de staat die er gevestigd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Perzen noemden het „het land van de hyacinthen”.

Voor de Chinezen was het „het juweel-eiland” en voor de Indiërs „het meer van de rode lotusbloem”.

In 1972 gaven de Singalezen hun eiland echter de officiële naam Sri Lanka, met als toevoeging „het schitterende eiland”.

Maar waarschijnlijk dat u het nog kent onder zijn oude naam Ceylon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is zowel een eiland als een staat. Ze hebben zichzelf hernoemd in Sri Lanka, maar zijn daar om commerciële redenen niet consequent in want ze noemen hun thee nog steeds "Ceylon Tea".
Overigens ben ik het niet eens met de eerste beantwoorder dat je geen Ceylon mag zeggen, want dan mogen we ook geen Parijs tegen Paris zeggen of Amerika tegen de USA of Birma tegen Myanmar en mogen de Fransen geen Pays Bas tegen Nederland zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij mag je Ceylon zeggen zoveel je wilt - ik heb nergens gezegd dat je geen Ceylon mag zeggen. Alles wat ik zeg is dat zowel het eiland als de staat (en dat waren de enige twee entiteiten waar in de vraag naar gerefereerd werd) Sri Lanka heten. Ook, overigens, in het Nederlands.
Ceylon heet nu Sri Lanka, ten zuiden van India en is een eiland.