Bij een gebrek aan vitamine B12, wat kun je dan het beste eten?

ik krijg aanvullende injectie`s met b12, maar wil met mijn voeding wat meer toevoegen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

Dat wordt smullen! ;-)

Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke voedingsmiddelen als vlees en zuivelproducten. Enkele producten waar veel vitamine B12 inzit;

Hamburger
Ei
Melk
Kabeljauw
Zalm
Kaas
Kwark
Yoghurt
Gehakt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies!
Ik heb de McDonalds in Eindhoven al geinformeerd, dat je morgen langs komt. Ze houden er rekening mee, en slaan extra in!
:-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misverstandje.
Ik had je toch echt voor 3 dubbele kindermenu's per dag ingeboekt.
Als je injecties krijgt, dan heeft je huisarts bepaald dat je een opname stoornis hebt voor B12. Je lichaam kan het dus zelf niet meer opnemen, en het mechanisme om B12 uit voedsel te kunnen opnemen is erg ingewikkeld.
Dus kennelijk kan je B12 niet uit het voedsel halen, en heeft het dus ook geen zin om hiervoor speciaal op de voeding te letten.
Je zit levenslang vast aan de B12 injecties.

Als je huisarts het zou willen onderzoeken. Dan stop je nu met injecties en ga je multivitaminen slikken waarin ook B12 zit. Over een half jaar ga je opnieuw bloed prikken en kijken of het niveau goed is gebleven.

Maar B12 zit in dierlijke producten, dus in vlees, kaas, enz. Vegetariërs, zullen dus wel B12 zelf moeten aanvullen.

---

Bij mij was het B12 tekort ontdekt in het ziekenhuis. Mijn huisarts had me toen ook aan de injecties gezet, maar de specialist uit het ziekenhuis was hier heel boos over. Uiteindelijk met overleg tussen specialist en huisarts is besloten om eerst te gaan onderzoeken of ik wel een opnamestoornis heb en heb ik dus de pillen geslikt. Quess what, ik heb helemaal geen opnamestoornis, ik had een hele periode te slecht gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
't Was misschien per ongeluk: je schreef Quess what, maar het moet zijn Guess.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vegetariërs die veel zuivel en ei gebruiken, hoeven B12 niet aan te vullen.
Het kan gewonnen worden uit dierlijke producten zoals melk, melkproducten, vlees en vleeswaren, vis en eieren.

Lees even de bronnen!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt eraan wat de oorzaak van je B12-tekort is. Het kan namelijk door verschillende oorzaken komen, zie bron.
Een opnamestoornis of te weinig B12 in de voeding zijn volgens mij de meest voorkomende oorzaken. Maar er zijn ook andere.

Een andere is bijvoorbeeld dat je teveel B12-analogen binnenkrijgt, maar dat komt volgens mij niet zo vaak voor. B12-analogen zijn stoffen die op werkzame B12 lijken, volgens sommige definities B12 genoemd mogen worden op voeding en supplementen, maar waar je lichaam niks mee kan en die de opname/werking van werkzame B12 tegengaan.
Als je veel producten gebruikt met B12-analogen, zoals zeewier of zeewiersupplementen, is het verstandig om dat voorlopig te laten.