Wat is mijn kans op een tweeling-zwangerschap?

Mijn oma is de helft van een tweeling. Zij heeft zelf een twee-eiige tweeling gekregen (broer en zus van mijn moeder). Ik start met binnenkort met Clomid. Wat is mijn kans op een tweelingzwangerschap?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik weet niet of mijn oma de helft is van een een-eiige tweeling of een twee-eiige. Ze heeft een tweelingzus en het is water en vuur. Ik ken de tweelingzus ook niet eigenlijk.

Toegevoegd na 1 uur:
En bij het gebruik van Clomid krijg ik (nog) geen echo's om de eitjes te volgen. Ik moet op de 21e cyclusdag bloed prikken om te kijken of er überhaupt een eisprong is geweest.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je zegt er niet bij of je oma de helft van een één- of een twee-eiïge tweeling is. Daarmee is de erfelijke factor moeilijker te schatten.

Sowieso gooit de Clomid iedere kansberekening door de war. Het komt voor dat onder invloed van Clomid meerdere eitjes tegelijkertijd rijpen en de kans dat er meer dan één springt groter wordt. Dat vergroot de kans op een meerling.

Aan de andere kant wordt bij gebruik van Clomid vaak via echo's gecontroleerd hoeveel eitjes er rijpen, en wordt bij overstimulatie de behandeling (tijdelijk) stopgezet. Dat verkleint de kans op een meerling.

Door deze factoren zullen genetische factoren een veel kleinere rol spelen dan normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Twee-eiige tweeling krijgen is erfelijk. Eeneiig niet.
De kans dat je twee-eiig vererft, is echter erg klein. Het zal af en toe voorkomen dat er twee eitjes vrijkomen, maar dan is het wel heel erg toevallig als die ook allebei bevrucht worden. Een vrouw menstrueert pakweg 36 jaar x 12.
Van die 36 jaar worden de meeste kinderen geboren van het 27 ste tot 40 ste jaar, dus 13 jaar.
Gemiddeld worden er 2 kinderen geboren per gezin
Dus van de 36 x 12 cycli, blijven er maar 2 of 3 over waarin bevruchting plaatsvindt.
Wel erg toevallig als dat net een dubbele eisprong is, maar goed, het kan en het komt nog steeds voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
denk dat bij de erfelijkheid van twee-eiige tweelingen, het proces van 2 eitjes die vrijkomen gewoon erg vaak voor zal komen waardoor de kans erg groot wordt dat er op dat moment een dubbele eisprong is.