Moet ik mijn bedrijfswagen inleveren tijdens mijn bevallingsverlof?

Moet ik mijn bedrijfswagen tijdens bevallingsverlof terug inleveren?
Ik betaal momenteel een gedeelte kosten / belastingen op die wagen, komen deze logischer wijs dan ook te vervallen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ik zou dat navragen bij je werkgever. Die weet het beste wat de specifieke regelingen zijn bij jouw bedrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn werkgever zegt van wel, wat ik wil weten is of dit klopt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me wel logisch, je gebruikt m immers niet om te werken. En die kar is voor hun ook niet gratis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een extralegaal voordeel en maakt op die manier deel uit van mijn loon...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onterechte min, dit klopt gewoon, Het verschilt van werkgever tot werkgever. Er is in ieder geval geen wettelijk recht op een grotendeels door de baas betaalde bedrijfsauto tijdens je zwangerschapsverlof.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou in je contract of cao beschreven moeten zijn. Secundaire voorwaarden zijn in dit geval niet bindend.
Tenzij er iets in je contract/cao is opgenomen.
Nu weet ik niet hoe de regels in België zijn, hier in Nederland is het zo dat je een uitkering ontvangt tijdens je zwangerschapsverlof, en dus geen loon. Dit staat op de site van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid:
"Tijdens de verlofperiode ontvangt u een uitkering ter hoogte van uw salaris.
Er is een maximum aan deze uitkering. Dit maximum is gebaseerd op het maximumdagloon. Als u meer verdient, kan uw inkomen tijdens het verlof dalen. " http://home.szw.nl/index.cfm?fuseaction=app.document&link_id=71854#link5957600
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad onterechte min, die is van mij. Ik zal hem elders compenseren.
Excuses daarvoor. *even die schamen doet*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wil ik aannemen (maar ook bijzonder betreuren, soit, ander verhaal) maar het is toch niet logisch dat ik, ookal heb ik géén auto hier tóch nog kosten op moet betalen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij dat als je je auto in moet leveren, dat dan ook de kosten vervallen voor die periode, de voordelen maar ook de kosten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
van mij een plus voor die onterechte min.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Vuurvlinder: contract is zo standaard als maar zijn kan (PC 218)... Dus okee, ik heb geen poot om op te staan - jammer...
Is dat telkens individueel te beslissen of voor álle werknemers zo? Een andere collega is 4 maanden in ziekenverlof geweest (voor zijn rug) en heeft zijn auto wél mogen houden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziekenverlof is heel wat anders dan bevallingsverlof, en daar kunnen dus andere regels voor gelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ziekteverlof is ook een schorsing van je arbeidscontract, dus wat dat betreft gelijken ze erg op elkaar.. Het verschil is dat je voor een bepaalde perdiode gewaarborgd loon krijgt.. En aangezien de auto deel uitmaakt van je loon, mag je die houden...
Bij zwangerschapsverlof verval je op een vervangend inkomen, géén loon, géén auto en ook géén kosten. http://content.jobat.be/nl/artikels/mag-ik-mijn-bedrijfwagen-gebruiken-als-ik-ziek-ben-of-tijdkrediet-neem
Normaal gesproken niet, maar het ligt eraan wat er is geregeld in je contract.