Kan een positieve zwangerschapstest het fout hebben?

Vroeg het me gewoon af: stel ik test: positief, kan het dan zijn dat ik toch niet zwanger ben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
38.5K

Het beste antwoord

nou uit ervaring ;)..
ik ben gisteren bij de huisarts geweest en die zei dat een positieve test altijd betrouwbaar is en niet fout kan zijn.
Maar het kan natuurlijk wel dat de test zelf verkeerd is gegaan, het lijkt me alleen stug dat je dan een positieve uitslag krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat wordt vaak gezegd, maar wat je huisarts in feite bedoelt is dat de kans verwaarloosbaar klein is dat je vals positief krijgt, niet dat die kans überhaupt niet bestaat. De kans is gewoon zó klein, dat het niet echt zin heeft er rekening mee te houden.

Andere antwoorden (7)

alles kan fout gaan, ook een positieve zwangerschapstest. Er kunnen andere redenen zijn dat je HCG hormoon in je urine hebt, en dan heeft de test dus gelijk (dat er HCG hormoon in je urine zit) maar over de oorzaak daarvan kan je niets zeggen.
13 jaar geleden
dat zou kunnen , daarom is verstandig de test naar enkele dagen opnieuw te maken bij de huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kans is zo klein dat huisartsen in Nederland dat niet eens meer doen, en je gewoon feliciteren met de zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
onze huisarts in nederland nog wel mijn dochter heeft een maand geleden nog een test gedaan via de huisarts
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is dan de uitzondering die de regel bevestigt! :) Mag ik je feliciteren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee ... jammer
maar we worden wel grootouders van mijn zoon die in spanje woont..eind februari
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer, ze zal wel teleurgesteld zijn. Wel alsnog gefeliciteerd met het aanstaande kind van je zoon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat was ze zeker, ik heb maar een dochter, ze zegt zelf we zijn met goede oefeningen bezig, mijn schoondochter is nu 15 weken zwanger en t gaat prima, ook hun hebben een zwangerschap zien eindigen in december in een miskraam, maar nu gaat t goed...gelukkig ik wil oma worden haha
Dat zou kunnen, bijvoorbeeld als je kort zwanger bent geweest, maar het vruchtje ongemerkt bent verloren. Het zwangerschapshormoon zit dan nog wel in je urine. Erg waarschijnlijk is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan, maar die kans is wel heeeeeeeeeeeeel klein.
geloof dat een test voor meer dan 95% betrouwbaar is, maar er bestaat wel een kans dat ie het mis heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan, maar het is extreem zeldzaam.

Wat het meeste voorkomt, is niet echt een test die het fout heeft: een zwangerschap die zeer vroeg wordt afgebroken. Die eerste twee weken na de bevruchting kan er nog heel veel misgaan, en dat gebeurt ook heel vaak, zeker bij de helft (!) van de bevruchtingen.

Als je dan test voordat je ongesteld had moeten worden, heb je (zeker met een extra gevoelige test) kans dat je positief test, en vervolgens op tijd ongesteld wordt. Dat is dan in feite geen menstruatie maar een zeer vroege miskraam.

Een test kan het wel écht fout hebben als je hormonen gebruikt voor vruchtbaarheidsbehandelingen die gebaseerd zijn op het hormoon hCG. Of (nogmaals, extreem zeldzaam) bij bepaalde tumoren in de baarmoeder die hCG kunnen produceren.

Wat verder voorkomt, zijn afleesfouten: als je een test afleest ná de maximale tijd die in de gebruiksaanwijzing staat, kan er een licht gekleurd streepje of een indroogstreepje (niet roze of blauw) staan. En sommige ultragevoelige tests reageren al op de hoeveelheid hCG die een niet-zwangere vrouw in haar urine kan hebben, die tests zijn dus af te raden.

In het algemeen kun je zeggen: als je test nadat je ongesteld had moeten worden, je geen hormoonbehandelingen ondergaat, je test met een reguliere test, die binnen de afleestijd in de gebruiksaanwijzing positief is, ben je écht zwanger. De kans dat je dan niet zwanger bent is niet nul, maar wel verwaarloosbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan alleen als de test niet goed uitgevoerd is, soms is het dan beter om nog een test te doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De test kan wel degelijk positief aangeven maar negatief zijn..
Dit kan komen zoals eerder gezegt een vruchtzakje wat heel vroeg is afgebroken en je dus voor je idee een normale menstruatie hebt gehad.
Of het kan komen omdat je "schijnzwanger" bent dan produceert je lichaam ook het HCG hormoon maar ben je dus niet zwanger...