Donker bier tijdens de borstvoeding?

Het is slecht om te alcohol te drinken tijdens de zwangerschap, dat is algemeen bekend. Nu vertelde mijn moeder mij laatst dat toen ik net geboren was, en borstvoeding kreeg, zij op doktersadvies(!) donker bier moest drinken.
Het had volgens mij iets met de borstvoeding te maken, maar wat weet ik niet precies meer. Hebben jullie dit vaker gehoord, en gebeurt dit nu nog?
Tijd van gebeuren is het jaar 1985, en ik weet wel dat mijn liefde voor bier er van komt, en een lichte vorm van Korsakoff, maar dat terzijde. :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Goede vraag zeg !
Alchohol stimuleert de oxytocine produktie.
Oxytocine is een hormoon dat glad spierweefsel doet samentrekken.
Glad spierweefsel (er is ook dwarsgestreept spierweefsel) zit rondom de baarmoeder, in de darmwand, maar ook in de wanden van de blaasjes waarin de melk geproduceerd word; die blaasjes heten alveolea.
Oxytocine zorgt voor samentrekking van die spieren.
Dat merk je ook bij een orgasme (als je vrouw bent tenminste, want mannen maken geen oxytocine).
Je voelt dan samentrekking van de baarmoeder, doordat de baarmoedermond geprikkeld is, waardoor oxytocine vrijkomt. Precies dat is het, waardoor weeen op gang komen. De baby prikkelt de baarmoedermond, er komt oxytocine in je bloed en de baarmoederwand begint zich samen te trekken.
Bij een orgasme kun je ook tintelingen of een prettig gevoel in de borsten hebben. Dat wordt door hetzelfde hormoon veroorzaakt.
Stimuleren van de tepels idem dito.
Bij het samentrekken van de alveolea (de melkblaasjes) worden deze leeggeknepen en vloeit de melk richting tepels (stuwing).
Alcohol stimuleert de produktie van oxytocine , waardoor het glad spierweefsel samentrekt in in het geval van borstvoeding dus de melk beschikbaar komt voor de baby.
Overigens is het een fabeltje dat het donker bier zou moeten zijn. Het gaat om de alcohol en al zou je het uit jenever halen, zou dat dezelfde werking hebben.
Overigens zou het niet nodig zijn als je in alle rust borstvoeding geeft en je toelaat dat je ervan geniet. Ook dat stimuleert de oxytocine afgifte.
Stimuleren van de tepels is een belangrijk aspect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het schijnt dat met name bruin bier (wat zoetig van smaak) de stuwing bevordert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thnx honni! Daar had het idd mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hopelijk niet de stuwing maar het zog.
Ha, die Geejeetje;

Dat verhaal heb ik tijdens de zwangerschappen van mijn vrouw ('92 en '94) ook al vaker gehoord; het zou de melkproductie stimuleren. Dat werd ook door vroedvrouwen destijds bevestigd. Maar mijn vrouw kreeg je met geen mogelijkheid aan het bier (nu nog niet) dus of het verhaal klopt kan ik niet vertellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In onze regio werd dat aangemoedigd met de kreet: Da's goed veur 't zog! Er schijn wel een kern van waarheid in te zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hop schijnt de melkproductie te stimuleren en dus zeggen de Engelsen dat 'Guinness helps the milk come down'.

No more than one high-quality, additive‑free beer, such as Guiness Stout, per day is fine.

Toegevoegd na 2 minuten:
Flesjes Guinness bevatten 8% alcohol en dat lijkt me wat veel, blikjes zouden me met 4,8% beter lijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van bruin bier wordt sinds jaar en dag beweerd dat het de productie van moedermelk tijdens de borstvoedingsperiode stimuleert.
Tot op vandaag wordt in sommige kraamklinieken zelfs nog bruin bier geschonken aan kersverse moeders die borstvoeding geven. Ook thuis slaan veel zogende moeders een voorraadje bruin bier in. Nochtans is nooit aangetoond dat bruin bier, of bier in het algemeen, de aanmaak van moedermelk stimuleert. Bier heeft geen rechtstreeks effect op de melkproductie. Toch is het niet onzinnig om (bruin) bier te drinken tijdens de borstvoeding, op voorwaarde dat men weinig drinkt en bier met een laag alcoholgehalte kiest. Bier is een bron van vitamine B en bovendien voert bier extra vocht aan. Dat is mooi meegenomen tijdens de borstvoedingsperiode, wanneer de behoeften aan vocht en vitaminen sowieso groter zijn dan anders. Nog belangrijker is echter dat bier een kalmerende werking uitoefent op de zogende vrouw, omwille van het alcoholgehalte. En een rustige moeder produceert nu eenmaal meer moedermelk. Je kan dus stellen dat bier een onrechtstreeks gunstig effect heeft op de borstvoeding, omdat het anti-stresserend werkt. Daarbij maakt het weinig uit of je bruin bier kiest of een ander bier, zolang je maar bier kiest met een laag alcoholgehalte. Houd het best op bier, want wijnen hebben een hoger alcoholgehalte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verhaal is inmiddels alweer achterhaald. Alcohol (hoe weinig ook) komt altijd in de borstvoeding. Bovendien heeft bier niet veel te maken met stuwing.

Dat de borstvoeding goed verloopt heeft met het goed aanleggen van de baby (goed happen), rust en goede voeding te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het klopt... 2 jr geleden bevallen en de kraamhulp gaf me dit... én óf ik stuwing had!
Dus uhm ja het klopt... en wordt nog steeds geadviseerd

Toegevoegd na 2 minuten:
Ter aanvulling... ik kreeg dit advies 14 dagen na. Mijn bevalling... en dus de eerste stuwpijnen al ruim gehad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederlands donker bier, oud bruin, bevat 1,5% alcohol en is met caramel gekleurd. Over dat alcoholpercentage zou ik me maar niet al te druk maken. Het is een oud verhaal dat bier de borstvoeding stimuleert hoewel mij daar geen wetenschappelijk onderzoek over bekend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het menselijk lichaam maakt zelf ook alcohol aan, en niet alle alcohol komt ook bij de baby terecht.

echt een heel klein beetje alcohol kan geen kwaad, het is ook een natuurlijk product.

ook ik ken dit verhaal. gewoon bier heeft geen nut.

bier wordt ook gemaakt van granen. Is niet geheel ongezond. alleen de alcohol is minder handig.

1 bruin biertje, met laag alcoholpercentage (neem niet een van 12% ofzo) kan echt geen kwaad.