Wat zijn de nadelen en wat zijn de voordelen van 1 kind hebben?

Ik ben een moeder van 1 dochter van 2 jaar. Ik en mijn vriend twijfelen heel erg of we een 2e kind willen nemen.
Vraag me dus eigenlijk af wat de voordelen en wat de nadelen zijn van 1 kind?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11K

Antwoorden (9)

voordelen van 1 kind:
- al je aandacht aan 1 kind kunnen schenken
- meer financiele middelen per kind.
- geen ruzie met broertje of zusje(maar daar vinden ze wel een ander voor).
- enz.

Nadelen van 1 kind:
- vraagt aandacht aan jou/partner ipv aan broertje/zusje
- weinig verpakkingen in winkels zijn voor 3 personen(meestal 2 of 4).
- het vooroordeel dat ze verwent zijn.

voordelen van 2 kinderen:
- kind heeft gespreksstof op de achterbank(of juist ruzie!!!)
- verpakkingen komen beter uit(2 of 4 stuks).
- nog een bezegeling van jullie liefde(denk ik).

Nadelen van 2 kinderen:
- je moet je aandacht verdelen(is dit een nadeel?)
- Kind heeft ruzie op de achterbank( of juist gespreksstof)
- minder financiele middelen per kind.
- hogere entreeprijzen bij dagjes uit.
- het moet maar net lukken een 2e te krijgen.

samengevat:
echt zwaarwegende voor of nadelen zou ik zien in de financien en in de aandacht en tijd je er in wilt/kunt steken. Als je een 2e kind wil, doe dat dan voor jezelf(en partner). Niet omdat je dochtertje anders zo alleen is, oid.

wat het ook wordt, succes met je kind(ers)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordelen het is goedkoper een kind kost nu eenmaal geld. Een kind kan je makkelijker onderbrengen bij anderen. Een kind heeft minder ruimte nodig in je huis. Een kind geeft minder zorgen dan twee kinderen.
Nadelen van 1 kind is dat je het altijd zelf moet vermaken als ze samen zijn kunnen ze elkaar vermaken (tenminste als ze elkaar liggen) Als jij ouder bent kunnen ze de verzorging delen (mocht daar sprake van zijn en ze blijven in de buurt wonen). Ze kunnen steun hebben aan elkaar. Ze krijgen de onverdeelde aandacht als ze alleen zijn dus hebben ze meer moeite om te delen. (dit is wel een generalisatie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn moeder is ook enig kind geweest, en op latere leeftijd (7-??) ging ze een broertje of zusje missen... broertjes en zusjes kunnen ook veel met de kinderen doen ze kunnen van elkaar ook leren. en ze hebben niet altijd ruzie, ze kunnen ook samen spelen, dan heb je er weer voordeel van dat je even tijd hebt voor je/jullie zelf.

Toegevoegd na 1 minuut:
dus het voordeel is dat ze samen kunnen spelen en jij/jullie vrije tijd hebben
en het nadeel is dat ze ruzie kunnen hebben, maar van ruzie leer je ook hoor..

zie maar zo, ieder voordeel heb z'n nadeel :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordelen:

Je kan alle aandacht aan 1 kind schenken.
Niet veel financiële uitgaven.

Nadelen:

Het kind kan zich eenzaam voelen.

Maar het ligt vooral aan je persoonlijke situatie. Zolang jij het goed vindt, is het goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat houd je tegen om een 2e kind te krijgen? Ik denk dat er uiteindelijk meer voor- dan nadelen zijn, maar dat is voor ieder anders. 2 kinderen leren heel anders met de wereld (en elkaar) omgaan, dan 1 kind alleen. Natuurlijk kosten 2 kinderen meer, maar een stukje verdien je terug (ze kunnen elkaars kleren aan, speelgoed delen, de oudste kan voor de jongste zorgen/oppassen). Een tweede kind is vaak eenvoudiger, omdat j(ulli)e ervaring van het eerste kind hebben. En natuurlijk zullen ze ook elkaar in de haren vliegen, ja en? Veel voordelen komen pas later. Het belangrijkste is dat jullie een tweede kind willen, aankunnen en kunnen verzorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen 'een kind nemen' vind ik eigenlijk een aparte omschrijving maar ik begrijp hem wel. Je vraagt je af of een tweede kind in jullie gezin past of niet. Ik denk dat veel voor- en nadelen al gegeven zijn. Wat ik zelf merkte, als enig kind (met oude ouders, dat wel) is dat bv vakanties niet zó leuk waren (vond ik) omdat je toch veel alleen was. Vriendjes waren op vakantie. Hetzelfde gold voor de zondagen. Een nadeel op latere leeftijd (ook eigen ervaring) is de zorg voor je ouders als ze ouder worden. Alle regelwerk, zorg, gedoe met ouderlijk huis e.d. komt op het enige kind neer. Ik had liever een broer/zus gehad. Maar ik hoor veel om me heen dat een broer/zus ook niet zaligmakend is. Vwb de aandacht verdelen, dat komt altijd wel goed (wij hebben er drie) en ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat de één veel meer aandacht kreeg dan de ander (behalve als er iets aan de hand is natuurlijk). Ik denk dat het erop neerkomt dat jullie doen wat bij jullie ok voelt. Je dus niet laten 'opjagen' door mensen die 'goedbedoeld' vragen wanneer de 2e komt, of die je zelfs egoistisch noemen dat je 'er maar 1 hebt'. Niks van aantrekken. Geen tweede omdat het zo zou horen. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige dat belangrijk is, is de vraag : wil je graag nog een kind, kan je relatie dat aan, en zijn je partner en jij bereid twee (of wellicht wel nog meer) bij te staan op hun weg naar de volwassenheid.

Verder wegen de voor- en nadelen op zoveel punten tegen elkaar op, dat dat geen enkele doorslag mag geven tot de keuze voor wel of niet, alleen de keuze van je eigen hart bepaalt uiteindelijk of het de juiste keuze was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor het kind zelf is het veeeeel leuker een broertje/zusje te hebben, daarmee kan hij/zij lekker spelen en als je een broer/zus hebt leer je ook voor zichzelf op te komen door soms lekker te ruziën met broer of zus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij twijfel: NOOIT DOEN! Het kind zal er de dupe van zijn. Een kind nemen doe je niet. Je kiest ervoor of niet. Ik heb 2 kinderen verloren, maar ik heb ook 2 kinderen gekregen. Ze schelen 3 jaar en de oudste is zo enorm lief voor de jongste. Hij vraagt nu wel vaker aandacht voor hem zelf, en vind het nog een beetje lastig die aandacht te verdelen. Ik heb het enorm druk met 2 van die boefjes, maar ik zou niets anders willen. Ik heb er heel bewust voor gekozen. Zoals ik al zei: Als je twijfelt moet je het niet doen. Misschien dat je over 2 jaar wel een tweede wil, of dat je over 2 jaar blij bent dat er geen 2e is gekomen.