Na hoeveel dagen moet ik een zwangerschapstest doen?

Ik heb 4 dagen geleden onveilige seks gehad, nu vroeg ik mij af wanneer ik een zwangerschapstest zou kunnen doen. Over een aantal dagen begint mijn menstruatie maar ik las dat dat niet meteen betekend dat je niet zwanger bent….. wie kan mij daar over informeren??

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.5K
Amadea
2 jaar geleden
Dat is geen "moeten". Beter kun je vragen wanneer er op z'n vroegst getest kan worden om een betrouwbare uitslag te krijgen.

Antwoorden (1)

Je kunt een zwangerschapstest doen op de eerste dag dat je ongesteld had moeten worden (dus zodra je daadwerkelijk overtijd bent). Eerder testen is niet betrouwbaar (er is nog geen zwangerschapshormoon te meten).
Aanvulling; als je negatief test maar je wordt toch niet ongesteld, test enkele dagen later herhalen. Langer wachten = meer hormoon = betrouwbaarder test.
Toegevoegd op 13 oktober 2021 13:27: tekst