Wie of wat initieert de bevalling ? De baby of de moeder?

"De baby komt als het klaar is !" Maar wie of wat bepaald dat het 'klaar' is ?

Ik weet dat hormonen een rol spelen, maar ook die hormonen zijn een reaktie ergens op. En wie geeft die hormonen dan af ? De baby of de moeder ?
Is het b.v. ruimtegebrek voor de baby de trigger ? Of is het puur het breken van de vliezen ?

Of zit het toch anders in elkaar ?

HeerVoldemort
2 jaar geleden
Heel veel mensen denken dat een bevalling begint met het breken van de vliezen, omdat we dat dat zien in films...in werkelijkheid is dat maar bij 10% van de bevallingen zo.

Het beste antwoord

De bevalling komt op gang doordat het lichaam van de moeder hormonen aanmaakt die ervoor zorgen dat ze weeën krijgt die de baarmoedermond openen.
Maar de wetenschap gaat ervan uit dat die hormonenaanmaak in een normale situatie wordt uitgelokt door stofjes die de baby afgeeft. Zo laat hij ergens tussen de 37 en 42 weken zwangerschap aan zijn moeder weten dat hij klaar is voor het leven buiten de buik. Haar brein gaat daarop de hormonen aanmaken die nodig zijn voor de bevalling.
Welke stofjes dat precies zijn? In 2015 ontdekten onderzoekers dat twee eiwitten uit de longen van de baby het startsignaal voor de bevalling geven. Deze eiwitten komen vrij als de longen rijp genoeg zijn om te kunnen ademen. Als ze in het vruchtwater terechtkomen, zet het brein van de moeder de bevalling in gang. Ook wordt aangenomen dat de afgifte van het stresshormoon cortisol door de baby voor de rijping van de baarmoedermond kan zorgen.
Maar er spelen ook factoren van buitenaf mee bij het op gang komen van de bevalling, zoals de tijd van de dag. Als het donker wordt, maak je melatonine aan en dit bevordert de aanmaak van oxytocine. Daarom beginnen de meeste bevallingen ’s nachts. Moeder natuur regelt het, kort gezegd. Wel is duidelijk dat er vanaf de conceptie een voortdurende uitwisseling van biochemische stofjes is tussen moeder en baby. Het lichaam van de moeder weet daardoor wat het kind nodig heeft om zich te ontwikkelen en past zich daaraan aan. Voor en tijdens de bevalling is die biochemische communicatie er ook.
2 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
2 jaar geleden
Beste antwoord !
Vooral vanwege informatie m.b.t. de eiwitten uit longen die klaar zijn om lucht te ademen.

Andere antwoorden (1)

Het is de baby die bepaalt dat het tijd is om eruit te komen. De baby scheidt dan het stresshormoon Cortisol af en dit hormoon komt dan via de placenta bij de moeder terecht. Zodra haar hersenen dit registreren zal de invloed van dit Cortisol haar hele hormoonhuishouding aan het werk zetten en beginnen de weeën....