Kun je op elk moment een zwangerschaps test doen?

Ik vrouw (19), heb een vaste relatie en dus ook een actief sex leven. Ik slik de pil maar toch ben ik een klein beetje bang dat ik toch zwanger zou kunnen zijn. Ik heb verder geen symptomen, maar het blijft wel in mn hoofd hangen. Kun je op elk moment gewoon een zwangerschaps test toen, en is de uitslag dan betrouwbaar?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Heb er zelf gekocht bij action voor maar 1,49 (2stuks). Daar stond op 99,9% betrouwbaar en het beste is met ochtendurine. Voor dit geld heb ik beide testen gebruikt. Op andere dag. En beide gaven zelfde uitslag.

Antwoorden (2)

Een zwangerschapstest kun je zo kopen bij drogist of apotheek. De test uitvoeren kan altijd (volg wel de gebruiksaanwijzing).
En, o ja, die tests zijn best wel goed betrouwbaar.
Toegevoegd op 26 november 2019 21:00: tekst
4 jaar geleden
Je kunt een zwangerschapstest altijd uitvoeren maar als je het te vroeg doet, heeft het weinig zin. De hoeveelheid hCG-hormoon in je urine is dan nog te laag om te kunnen meten. Wacht beter af of je over tijd bent. Je kunt minimaal op de eerste dag dat je ongesteld had moeten zijn testen, als je tenminste heel regelmatig bent.
Je kunt altijd nog eens een paar dagen later testen als die eerste test negatief was.

Over het algemeen zijn die tests wel betrouwbaar, maar niet altijd. Zo kan hij aangeven dat je zwanger bent, maar de zwangerschap kan ook ongemerkt afgebroken zijn. Het hormoon blijft altijd nog wel even aanwezig in je urine. Als je erg veel water gedronken hebt kan hij het hormoon ook slechter ontdekken...neem dus wel altijd ochtendurine, die is geconcentreerder. Ook kan je te lang gewacht hebben met aflezen. In de regel moet je de test aflezen binnen vijf minuten, als je de test langer laat liggen, zal meestal automatisch de uitslag ‘zwanger’ verschijnen. Lees dus wel altijd goed wat bij de test staat aangegeven, bij fout gebruik zal hij ook verkeerd kunnen aangeven.