Mag je als 16-jarige abortus plegen zonder dat je ouders hier vanaf weten?

Ik ben een meisje van 16 jaar, ik heb seks na de dag dat ik de pil was vergeten te slikken. Heel stom maar heb hier niet bij stil gegaan. Nu zit ik in de 5de dag van mijn stopweek en ben nog steeds niet ongesteld. Ik ben vorige week 3 dagen ziek thuis geweest omdat ik misselijk was en hoofdpijn had en kon alleen maar slapen. Nu is mijn buik opgezet en maak me echt best wel zorgen. Ik moet nog een zwangerschaps test doen maar wil alles alvast op een rijtje hebben al is het wel zo. Kan ik abortus plegen op mijn 16de en dat mijn ouders nergens achter komen.
Ik zit namelijk in een moeilijke thuis situatie...

Kan iemand mij helpen???..... liefs

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
20K
Amadea
5 jaar geleden
Waarom heb je niet direct de volgende dag een morning after pil gehaald? Dat had een boel ellende voorkomen....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
--- Heel stom maar heb hier niet bij stil gegaan. --- Het staat er toch echt @Amadea, daarom dus.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik kan het mij haast niet voorstellen dat je zwanger bent. Dat zou wel heel erg toevallig zijn. Maar koop inderdaad straks een zwangerschapstest. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent.

Antwoorden (2)

Ja. Vanaf je 16de hoeven je ouders geen toestemming meer te geven en kan je het dus zonder hun medeweten laten doen.

https://abortuskliniek-amsterdam.nl/hulpverlening-abortus/veel-gestelde-vragen/

Kan ik een abortus laten doen als ik nog geen 16 jaar ben?
Abortus jongeren tot 16 jaar
Jongeren vanaf 16 jaar mogen zelf beslissen over het laten afbreken van een zwangerschap (abortus). Jongeren onder 16 jaar hebben toestemming nodig van één van de ouders of van een wettelijke voogd. Als dit niet mogelijk is, voldoet een tweede verwijzing van het Fiom, van een andere arts dan de eigen huisarts of een consult in onze kliniek.

In de praktijk komt het erop neer dat een jongere onder de 16 de mogelijkheden bespreekt en de voor- en nadelen voor zichzelf op een rijtje zet samen met een volwassene en haar eigen beslissing neemt en kenbaar maakt.
5 jaar geleden
Hi, ik weet dat het al een aantal weken geleden is. Ik weet niet of je iets hebt ondernomen maar graag verwijs ik je door naar deze website: https://www.erishulp.nl
Liefs Trudy