Is het mogelijk een hbo studie, een baan en een baby te hebben?

Mijn vriendin is zwanger en we gaan beiden volgend jaar hbo studeren, nu weet ik alleen niet of we op ons zelf kunnen gaan wonen en studeren, omdat we dus moeten werken en studeren, wat op zich zou kunnen maar we hebben een baby onderweg wat alles 10x moeilijker gaat maken, is er een soort service die hulp bied? Of is er een mogelijkheid om goedkoper te wonen? We zitten nogal te stressen omdat we dit graag willen laten werken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Hbo, werken, huis kopen/huren en een kind onderweg.... ja het is mogelijk maar kost ten eerste veel geld. Ten tweede kan de studie er onder gelden, zoals geen concentratie ervoor hebben, geen tijd hebben door werken en het kind. (Persoonlijk zou ik het zielig vinden het kind 5 dagen in de week naar een cresh te brengen..) het word heel veel organiseren, plannen en vooruit werken en kijken, dit kan een hoop stres en spanning tussen jullie relatie brengen. Ik weet niet of je nu werkt of een opleiding al volgt maar misschien kan je al sparen voor alles door meer te werken. Misschien kan deze site je helpen welke regeling van toepassing zijn voor jullie; http://studiemetkind.nl

Wat betreft een huis kopen/huren, een goedkope oplossing is dat eigenlijk niet maar voor een beginnend gezin zou ik eens kijken of je kan achterhalen waar je recht op hebt (huis) en hoeveel huurtoeslag kan aanvragen. Zorg ervoor dat je met een huurhuis binnen de liberalisatie grens zit voor eventuele huurtoeslag (zie bronnen). Als je een huis hebt gevonden begin alvast met inrichten van alles ook de babykamer, dat scheelt een zorg.

Maak een overzichtje met inkomsten en uitgaven per maand en kijk wat je te kort komt en hoe je dat kan bijvullen;

Vaste inkomsten per maand(oa toeslagen):
Variabele inkomsten per maand(loon als je geen vast werk hebt of vast aantal uren):
Kosten zoals
-huis:
-boodschappen:
-kleding:
-baby(kleding, eten, luiers):
-verzekeringen:
-gas, water, licht:
-overig:

Ik hoop dat deze info wat helpt. Succes

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag-2017/voorwaarden-2017/ik-woon-niet-alleen/18-of-ouder-jonger-dan-23

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurverhoging/vraag-en-antwoord/huurliberalisatiegrens

http://studiemetkind.nl
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, het kan.. is het handig, nee.. maar dat wisten jullie al(: je kunt kijken of Siris jullie wat wegwijs kan maken met wat en waar hulp en ondersteuning te krijgen is voor jullie baby op komst en hoe het dan moet met je studie en werk. Van wat ik van ze weet zijn ze echt goed, onafhankelijk en gratis:p proberen kan altijd. Succes joh!
In elk geval heel erg gaaf dat jullie er wel voor kiezen om voor jullie kleintje te zorgen! Applausje(:

Toegevoegd na 4 minuten:
Goedkoper wonen en tal van je andere vragen kun je trouwens ook bespreken in een gesprek met de gemeente waar je woont. Die hebben meestal een loket waar ze smorgens ofzo een inloopmorgen hebben, of een telefoonnummer wat je kunt bellen.
Trek in elk geval ergens aan de bel waar ze je kunnen doorverwijzen als je niet goed zit. Je bent nu goed op tijd, veel beter dan dat je te laat bent!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
fisbel
6 jaar geleden
Siris? Welke organisatie is dat?