Niet als voorkómen wil worden dat het kind ook seropositief wordt. Want de kans daarop is bij een vaginale bevalling zeer groot. Maar door vanaf rond 24 weken zwangerschap te starten met een combinatie van 3 antiretrovirale middelen is het vrijwel geheel mogelijk om overdracht in de zwangerschap en tijdens de baring te voorkomen. De bijwerkingen hiervan zijn gering voor zowel moeder als kind. Wanneer antiretrovirale therapie niet aanslaat kan een keizersnede de overdracht verminderen.
De moeder kan vervolgens beter geen borstvoeding geven, want ook daarmee kan het virus worden overgedragen. Maar bij de preventieve behandeling met antiretrovirale medicamenten hoort ook een nabehandeling van de pasgeborene gedurende vier weken, dus dan zou het weer wel kunnen.
Amadea