Kan een zwangerschapstest na testtijd van 5 minuten toch nog in positief veranderen?

Ik heb een zwangerschapstest gedaan en deze heb ik pas bekeken na 15 minuten en gaf positief aan. Vanmorgen bij de dokter was de test negatief, kan mijn eerste test na de testtijd nog naar positief gaan terwijl dat niet het geval is?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10K
Ritsuka
9 jaar geleden
Je hebt te lang gewacht

Antwoorden (1)

Nee, dat kan niet.
Een zwangerschapstest moet je na 2 of 3 minuten (afhankelijk van de test) aflezen. Voor die tijd heeft de test nog niet genoeg tijd gehad om positief te worden. Na die tijd kan er een streepje ontstaan, ook als je niet zwanger bent. Als je lang genoeg wacht ontstaat er bij zo'n test bijna altijd wel een streepje.

Dat betekent dan nog niet dat de test positief is. Een streepje dat ontstaat na meer dan 3 minuten geldt als een ongeldig streepje, en dus is de test dan nog steeds negatief. Komt er op neer dat de test na 3 minuten nooit meer positief kan worden; al kan er wel een streepje ontstaan.