Na hoeveel weken zwangerschap is de baby levensvatbaar?

Als je baby te vroeg ter wereld komt, vanaf hoeveel weken zwangerschap maakt de baby dan een kans om het te overleven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Normaal is de baby van 24 weken levensvatbaar, omdat de longen niet eerder "volwassen" (mature) zijn.
Te vroeg geboortes zijn echter zelden normale ontwikkelingen; deze gaan vaak gepaard met ontstekingsprocessen, zodat de longen meestal met 22 weken al "volwassen" zijn.
Soms kan zelfs een baby van 19 weken of volwassen longen hebben en dus levensvatbaar zijn.

Ter verduidelijking, voor de "zwangerschapstijd" moet je hier overal 2 weken bij optellen, omdat de zwangerschap gerekend wordt vanaf de dag van de laatste menstruatie, circa 2 weken voor de eisprong en dus voor de innesteling van de bevruchte eicel.
dus in zwangerschap vanaf 26 weken levensvatbaar. Echter meeste baby's na 24 zwangerschap of zelfs 21 zijn vruchtbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Tegenwoordig is een kindje bij 26 weken levensvatbaar, maar het zal nog heel moeilijk zijn om een kindje wat in die periode wordt geboren, in leven te houden.
14 jaar geleden
De vroegste baby die ooit is geboren was er wel heel vroeg bij. 21 weken en 6 dagen na de bevruchting! De levensvatbaarheid van een baby die zo vroeg wordt geboren is trouwens nihil maar het bewijs is er.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met 26 weken haalt de medische wereld in Nederland alles uit de kast om het kindje in leven te houden. Daarmee is nog niet gegarandeerd dat het in leven blijft. Andersom worden soms inderdaad babies gered die nog vroeger zijn geboren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanaf 24 weken zwangerschap bij de geboorte wordt tegenwoordig al gekeken of het misschien zinnig is om alles uit de kast te trekken om het kindje in leven te houden.

Toegevoegd na 3 minuten:
De overlevingskans bij een geboorte met 23 weken is inmiddels gestegen naar 65%, voor elke week extra komt er ongeveer 10 % overlevingskans bij.