Bij geboorte, wat is het moment waarop er beslist moet worden tot een keizersnede als het kind 'niet goed ligt'?

In het land waar ik woon, is de medische stand zeer corrupt. Men zal altijd advies geven tot de duurst mogelijke ingrepen.
In ons geval ligt het kind niet goed. Er word advies gegeven tot een keisersnede. De mensen kunnen dit natuurlijk niet betalen. Een verzekering is er niet.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb begrepen dat mensen in het buitenland bij voorkeur terugkomen naar Nederland voor de geboorte, maar dat moet wel mogelijk zijn... ivm afstand en tot 36 uur vliegen voor de geboorte...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Correctie: t/m 36 weken vliegen voor de geboorte... [slip of the pen!]
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor de reactie. Ik hoor hier nu net van en het gaat om nu en niet om een Nederlandse vrouw.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn moeder kreeg met spoed een keizersnede omdat de navelstreng om de nek van mijn broertje zat en hij was aan het stikken.
Alles is gelukkig goed gekomen.
Bij mijn moeder was het echt op het laatste moment.

Het beste antwoord

Dat is heel verschillend, en dat heeft niet alleen met corruptie te maken. Ook in andere Westerse landen worden in vergelijking met bij ons sowieso meer keizersnedes uitgevoerd.

Het hangt natuurlijk af van het type liggingsafwijking: bij dwarsligging wordt altijd een keizersnede gedaan. Bij een stuitligging wordt het al lastiger, dan hangt het af van de precieze ligging. Bij een stuitligging het af van het type stuitligging. Bij een volkomen of onvolkomen stuit kan het soms vaginaal maar wordt vaak een keizersnede aangeraden. De moeder mag dan kiezen. Het advies hangt ook af van factoren als de grootte van het kind, de ruimte van het bekken (als het een eerste bevalling is, wordt dit onderzocht) de conditie van de moeder, eventuele eerdere bevallingen, etc. Onderzoeken suggereren steeds meer dat bij een stuitligging een keizersnede voor de baby toch het meest veilig is.

Bij afwijkende hoofdliggingen is het ook verschillend. Bij een voorhoofdsligging wordt in principe een keizersnede gedaan, bij kruin- of aangezichtsligging is een vaginale geboorte mogelijk, maar wordt wat sneller een keizersnede gedaan. Ook dat is ook weer afhankelijk van andere factoren.

Bij liggingsafwijkingen is er over het algemeen een vergrote kans op uitscheuren of inknippen, kunstverlossing of spoedkeizersnede. In Nederland wordt bij liggingsafwijkingen de bevalling door de gyneacoloog in het ziekenhuis gedaan en wordt ook wat vaker ingeleid dan wanneer de baby goed ligt. De baby zal extra goed in de gaten worden gehouden tijdens de bevalling en er zal alsnog overgegaan worden op een keizersnede wanneer de baby in nood komt of als de ontsluiting niet voldoende vordert.

Ik denk wel dat het goed is om te bedenken dat in een land waarbij bij elke liggingsafwijking een keizersnede wordt geadviseerd, de gynaecologen minder ervaring hebben met het begeleiden van een bevalling bij een afwijkende ligging. Even los van het feit of het betaalbaar is, zou het best wel eens kunnen dat in zo'n land een keizersnede inderdaad veiliger is voor moeder en kind.

Bij stuit- en dwarsliggingen wordt hier in Nederland over het algemeen geprobeerd om het kind uitwendig te draaien (uitwendige versie). Als dat lukt, is dat nog altijd het meest veilig. Het moment van beslissen tot een keizersnede is dan wanneer zo'n versie, inclusief een eventuele tweede poging, niet lukt. Als het kind eenmaal is ingedaald (stuit of afwijkende hoofdligging) kan het niet meer zelf draaien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heel hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord. Ik zal mijn kleindochter zeggen dat ze maar naar de dokter moet luisteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou de ervaring van de arts wel mee laten wegen bij de beslissing, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe de medische stand is waar zij zit (dus of operaties op zich goed uitgevoerd worden, de hygiëne goed is etc.) en het hangt natuurlijk heel erg af van het soort liggingsafwijking. Is er eventueel een buitenlandse of in elk geval meer onafhankelijke arts of verloskundige in de regio die haar verder zou kunnen adviseren? Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met een gynaecoloog in Nederland voor advies; ik begrijp dat er geen mogelijkheid is in Nederland of een ander land waar je de medische stand meer vertrouwt te bevallen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet wat de liggingsafwijking precies is, maar is er eventueel een uitwendige versie geprobeerd of aangeboden? Een arts moet hier wel ervaring mee hebben, en bij dit soort handelingen verschilt het ook nogal eens per regio of land of men de gewoonte heeft dit uit te voeren of niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vriend van mij was ter plaatse. Hij heeft veel ervaring met geboorten en alles eromheen. Hij adviseerde af te wachten. Het kind is nu normaal geboren en alles is goed gegaan. Bedankt voor jullie meedenken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vond het ander antwoord ook heel erg goed, maar ik kan er geen twee aanwijzen als beste.

Andere antwoorden (1)

Bij ons was het zo dat er heel lang werd geprobeerd of het met persen lukte om ons kindje op de natuurlijke wijze op de wereld te zetten. Omdat hij in zgn. soldatenhouding lag, kon hij niet door het geboortekanaal. Na veel persen en drukken lukte dit niet, vliezen waren al gebroken, en dan mag het volgens mij ook niet te lang meer duren. En dan wordt het een keizersnede.