Hoe ontstaat een ééneiïge drieling?

Op verschillende sites staat een globale uitleg over het ontstaan van een eeneiige drieling. Maar ik snap het nog steeds niet hoe het kan.
Als een zaadcel in een eicel komt, gaat die bevruchte eicel zich na een paar dagen delen. In tweeën. Vervolgens delen die twee cellen zich ook weer, 4 cellen dus, dan 8, dan 16, enz. Drie komt hier helemaal niet in voor!! Dus volgens mij moeten er dan 4 cellen geweest zijn die uit "wilden" groeien tot baby's, (ipv zich gewoon te delen en 1 baby te gaan vormen) maar is 1 cel al heel vroeg afgestorven. Graag uitleg door een medisch onderlegt persoon!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Een eeneiige meerling ontstaat als een enkele bevruchte eicel zich na een aantal celdelingen splitst in twee (of soms nog meer losse) embryo's.
Dit heeft dus niks te maken met de celdelingen, maar met het splisen van de cellen. Een eeniige drieling ontstaat dus omdat de bevruchte eicel zich na een aantal celdelingen splitst in drie embryo's.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is daar ook een reden voor of is dat "toeval" ? Dat splitsen van de cellen in meerdere embryo"s. En hoe zit dat dan met dat het in sommige families meer voor schijnt te komen dan in andere dat er meerlingen geboren worden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eeneiiige meerlingen zijn niet erfelijk, twee-eiige kunnen dat wel zijn.

Andere antwoorden (1)

Allereerst, dat van die 2-4-8 cellen is schematisch voorgesteld. Het zou wel heel toevallig zijn als alle cellen zich op hetzelfde moment splitsen. Een een-eiige drieling ontstaat doordat een embryo (dan nog een heel klein klompje cellen) zich splitst, en een van de twee doet dat daarna nogmaals.