Kan je zwanger en ongesteld tegelijk zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.6K
Rieneke1
9 jaar geleden
Ja, je kan vloeien tijdens je zwangerschap, en dat kan hoeft niet altijd een gevaar voor je zwangerschap in te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat ik begrepen heb kan dat als je de pil slikt. Als je zwanger bent (per ongeluk) en je slikt de pil dan blijf je op vaste tijd bloedingen krijgen. Maar goed, ik ben geen ervaringsdeskundige.

Antwoorden (3)

Neen, als je zwanger bent is de eicel bevrucht, en kan er dus geen nieuwe komen. Dus je hebt geen regels dan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Dat betekent echter niet, dat er tijdens een zwangerschap geen sprake kan zijn van bloedverlies. Bloedverlies kan dus wel voorkomen tijdens een zwangerschap, voorzover ik weet.
Amadea
9 jaar geleden
Dat is niet altijd zo. Lees bijvoorbeeld http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/zwangerschap/zwanger.83458
Bloedingen in de eerste periode van de zwangerschap kunnen verschillende oorzaken hebben:

Ongesteld-&-zwangerMenstruatie ofwel ongesteldheid is een bloeding die optreedt als een eicel niet wordt bevrucht. De eicel komt dan met slijm en bloed uit de vagina om plaats te maken voor een “nieuwe” eicel. Als een vrouwelijke eicel wel wordt bevrucht door een mannelijke zaadcel, dan wordt deze niet afgestoten en zul je voorlopig niet menstrueren.

Een bevruchte eicel groeit in het gunstigste geval uit tot een baby; pas na afloop van de zwangerschap vinden er dan weer eisprongen en menstruaties plaats. Toch zijn er vrouwen die tijdens hun zwangerschap last hebben van vaginaal bloedverlies. Hieronder lees je alles over menstruatie tijdens je zwangerschap…
Zwanger & ongesteld – 3 logische verklaringen

Vaginaal bloedverlies wordt vaak aangezien voor menstruatie. Vaginale bloedingen zijn echter niet per definitie gerelateerd aan ongesteld zijn. Vooral aan het begin van een zwangerschap kun je last hebben van vaginale bloedingen. Er zijn 3 momenten waarop vaginaal bloedverlies zelfs zeer waarschijnlijk is:

#1: Innestelingsbloeding

Een bevruchte eicel nestelt zich in het slijmvlies van de baarmoederwand. Dit proces wordt innesteling genoemd. Innesteling gaat meestal gepaard met kleine innestelingsbloedingen (meestal 1 week voordat de “normale” menstruatie zou hebben plaatsgevonden).

#2: Pseudo-menstruatie

Een pseudo-menstruatie is een milde vorm van menstruatie die plaatsvindt doordat je hersenen nog niet beseffen dat je zwanger bent. Kort na de pseudo-menstruatie worden steeds grotere hoeveelheden HCG-hormoon geproduceerd, waardoor de hersenen gaan beseffen dat je zwanger bent.

#3: acht weken over tijd

8 weken na je laatste “echte” menstruatie (dus 4 weken na je eventuele pseudo-menstruatie) kan er vaginaal bloedverlies optreden. Je eierstokken staken op dat moment namelijk hun verhoogde hormoonproductie. Wanneer de placenta deze taak nog niet (volledig) heeft overgenomen, kan een milde bloeding ontstaan.

Zwanger & ongesteld – Overige redenen

Als er buiten deze 3 periodes een vaginale bloeding plaatsvindt, dan hoeft dat geen reden tot paniek te zijn. Vaak heeft de bloeding niks met je baarmoeder te maken, maar wordt deze veroorzaakt door een kleine vaginale beschadiging, ontsteking of poliep. Als bloedverlies gepaard gaat met pijn, krampen en/of hevig bloedverlies, dan is de kans op complicaties (miskraam, buitenbaarmoederlijke zwangerschap e.a.) reëel.
Nee, als een eicel bevrucht raakt vervolgt het zijn weg naar de baarmoeder, maar zor gt er ook voor dat er geen nieuwe eiersprong ten tijde van de zwangerschap plaatsvind. Als ditlaatste wel zou gebeuren en deze eicel wel bevrucht zou raken zou er een twede kind in de baarmoeder groeien, omdat de jonge mensjes zich in 2 verschillende ontwikkelingsstadia bevinden heeft het ene mensje meer voeeding nodig dan de ander en zou de gene die het minst voeding nodig heeft worden verwaarloost. Dit leid dan tot de geboorte van een dood kind