Waarom kan een mens slechts kort ondersteboven staan , terwijl een ongeboren baby maandenlang ondersteboven in de buik zit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/baby-moeders-buik-lange-tijd.8326
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ach, krijg nou de hik.............ik werd helemaal niet doorgelinkt naar die vraag

Het beste antwoord

Het ongeboren kind drijft als het ware in het vruchtwater van de baarmoeder. Dus heeft het relatief geen gewicht. Ook heeft een ongeboren kind geen besef van boven of beneden omdat het nog in een donkere wereld leeft.
Na de bevalling zal het kind worden blootgesteld aan de geldende zwaartekrachten en dus zich op eigen benen staande houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een baby zit niet maanden lang op z'n kop. Dat gebeurt pas op het laatst als de geboorte nabij komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het plaatje is echt de houding vlak voor de geboorte dus het is niet zo heel lang dat een baby zo ligt en helemaal op z'n kop ligt hij ook niet en verder door het vruchtwater dobbert hij ook nog een beetje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In water neemt de druk snel toe met de diepte - veel sneller dan in lucht. Sta jij dus op je kop, dan is de omgevingsdruk (dat is de luchtdruk) rond je hoofd gelijk aan de omgevingsdruk rond je voeten.

Probeer maar eens in het zwembad op je hoofd te gaan staan. Dat lukt het makkelijkst als je je met je handen aan de onderste trede van het trappetje vasthoudt, terwijl je je voeten omhoog steekt. Dat houd je veel langer vol dan boven water. Dat komt doordat in water de waterdruk snel toeneemt met de diepte - ongeveer 0,1 atmosfeer per meter. Daardoor is de omgevingsdruk in het zwembad bij je hoofd een stuk groter dan de omgevingsdruk bij je voeten, zodat niet al je bloed naar je hoofd stroomt, zoals op het land zou gebeuren.

Bij een baby komt daar nog bij dat zijn lichaam veel kleiner is. Al nemen we de moeilijkste situatie - die op het droge. Bij jou rust dan de druk van je complete bloedinhoud op je hoofd - dat is 1,5 tot 2 meter bloedhoogte, afhankelijk van hoe lang je bent. Bij een baby is dat maar 50 cm als de baby uitgestrekt is - in de baarmoeder zal het eerder zo'n 30 cm zijn omdat de baby "opgevouwen" is.

Er zijn dus drie effecten die maken dat de baby er niet zoveel last van heeft:
--  De baby drijft in water, en in water neemt de druk snel toe met de diepte.
--  De baby is klein.
--  De baby ligt "opgevouwen".
14 jaar geleden
De baby ademt ook nog niet, zuurstofoverdracht gaat via de navelstreng, daarbij is een baby klein, en loopt de moeder niet de hele dag, maar ligt ook op bed en dan ligt de baby ook.