kan het kwaad om een mezze schotel te eten tijdens je zwangerschap ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.7K
Ritsuka
10 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mezze_%28gerecht%29
Mezze is de aanduiding voor kleine gerechtjes uit de mediterrane keuken. Net als de Spaanse tapas en Italiaanse antipasto vormt het een vrij lichte schotel die tussendoor als aperitiefhapje of als voorgerecht kan worden gegeten, meestal in combinatie met een alcoholische consumptie. Je zou dus moeten zeggen wat er precies geserveerd word, voordat gezegt kan worden of dit goed of slecht is.

Antwoorden (2)

Een paar algemene don'ts: rauw rundvlees wordt afgeraden, rauw melkse kazen beter niet (dat zijn er niet zo veel! Feta, mozzarella enz. geen probleem) en wees matig met leverproducten (paté, leverworst). Puur lever kun je beter niet doen omdat daar veel vitamine A in zit en dat is niet goed voor het ongeboren kind. Rauwe vis mag mits vers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat kan geen kwaad:
een schaaltje olijven, gezouten amandelen, ansjovis of blokjes fetakaas: niks mis mee.
Idem met een salade of een lichte maaltijdschotel, zelfs met dolmades, falafel, hummus, taboulé en tzatziki.

Dat het Voedingscentrum aangeeft dat je beter op kan passen met bepaalde voedingsmiddelen, wil niet zeggen dat je die helemaal niet zou mogen eten.
Gebruik je gezond verstand en doe bijvoorbeeld geen rauwe eieren of rauw vlees.

Toen ik zwanger was bestonden al die "voorschriften" helemaal niet en ik heb
een paar heel grote, stevige, supergezonde, stoere zonen.