langdurig (7maand) bloedverlies na zwangerschap normaal ?

Heb nu ook al 4maand een mirena spiraal .. Ben al bij dokter geweest en die zat correct en er was niets te zien op de ego . Nu maak ik mij toch een beetje zorgen ben de 1ste 7maand geleden bevallen en nog steeds bloedverlies ..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6K

Antwoorden (1)

Nee, meestal duurt dat een week of zes. Soms langer, maar zeven maanden is niet meer "normaal". Al vraag ik me in dit geval af of het niet eerder door het spiraaltje komt: sommige vrouwen hebben nog maandenlang bloedverlies na het plaatsen daarvan. Meestal is dat hooguit een paar dagen of weken, maar soms is het na maanden nog niet minder en is het een reden om het spiraaltje te verwijderen.

Langdurig of hevig bloedverlies na de bevalling kan onder meer komen door het achterblijven van een deel van de placenta of doordat de baarmoeder niet goed weer samentrekt na de bevalling en dus als het ware zijn uitgerekte staat teveel behoudt. Voor dat laatste kan medicatie gegeven worden, bij het eerste is soms een kleine ingreep nodig. En er kan natuurlijk iets zijn wat niet per se gerelateerd is aan de zwangerschap en bevalling, zoals een vleesboom in de baarmoeder.

Ik ga er alleen vanuit dat er een echo is gemaakt en eventueel verder onderzoek is gedaan toen je drie maanden na de bevalling nog steeds bloedverlies had en er een hormoonhoudend spiraaltje is geplaatst. Tenzij je toen geen bloedverlies meer had, wat min of meer aantoont dat het bloedverlies nu door het spiraaltje komt en niet door de bevalling. Of misschien was toen alles in orde en is het spiraal geplaatst in de hoop dat het bloeden dan eerder zou stoppen. Ook dan kan het huidige bloedverlies komen door het spiraal.

In alle gevallen zul je terug moeten naar je huisarts, en waarschijnlijk daarna naar de gynaecoloog. Als er bij het plaatsen van het spiraaltje geen verder onderzoek is gedaan, moet dat alsnog gebeuren en ook als dat toen wel is gedaan, moet gekeken worden of het mogelijk is dat het spiraaltje je bloedverlies van dit moment veroorzaakt. En als je echt sinds de bevalling aanhoudend bloedt, moet er echt gekeken worden of daar niet iets anders aan de hand is. Is op zich alles goed, dan is het mogelijk dat je de keus krijgt tussen afwachten en op korte termijn het spiraaltje verwijderen. Maar eerst moet er nader onderzoek plaatsvinden. Bel je huisarts voor een afspraak, of als je door de gynaecoloog bent begeleid tijdens zwangerschap en/of bevalling, je gynaecoloog. Waarschijnlijk heb je in dat geval nog geen nieuwe verwijzing nodig.