Wat maakt dat het "tweede" streepje in een zwangerschapstest opkomt?

Misschien moet ik zeggen het "eerste" streepje.
Ik bedoel dat streepje dat je (bij de meeste tests), altijd krijgt en waardoor je kunt zien dat je de test goed hebt uitgevoerd. Ik bedoel NIET het streepje dat zegt of je wel of niet zwanger bent.

Als je te weinig urine gebruikt kan ik me bijv voorstellen dat dat streepje niet komt en heel misschien bij te veel urine ook.

Maar waardoor wordt dat streepje geinitieerd? Is dat een ander bestandsdeel dat altijd in urine aanwezig is, of reageert deze streep bijv op vloeistof alleen, dus als je er 5 druppels water op zou doen, krijg je die streep dan ook?

10 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (1)

Het controlestreepje reageert als er 'voldoende urine' aanwezig was om de test te kunnen uitvoeren en dat deze nog controlestof bevat. Deze zal dus zelfs bij mannen verkleuren.
De teststreep reageert op het HCG hormoon in de urine.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Summo
10 jaar geleden
dank dat snap ik maar komt dat streepje op door urine of door vocht in het algemeen, bijv water, dat was eigenlijk mijn vraag