Iedere foetus wordt op zijn eigen tijd geboren. Echter, indien een tweeling de vruchtzak deelt, dan zal de 'achterblijver' het niet lang overleven zonder vruchtwater. Mijn gevoel zegt: Theoretisch kan 1 dag verschil, maar meer niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja hoor, ook al zit er een week tussen
het begrip ' tweeling' heeft niets te maken met tijdstip waarop ze geboren zijn maar met de manier waarop ze verwekt zijn, dit kan een 1 eitje geweest zijn of 2, vanaf dat monent zijn het al tweelingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja dat kan. Het staat me bij dat het maximale verschil al wel eens 14 weken of zo geweest is, waarbij de 1e via een keizersnee geboren werd, vanwege een medisch noodzakelijke ingreep en de ander is op ongeveer de normale tijd geboren. Ik meen zelfs dat dit vaker bij drielingen gebeurt, nog niet zo heel lang geleden. Even zoeken... ja, zie onderstaande link
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Een bevalling van een tweeling vindt altijd plaats in het ziekenhuis. Als het eerste kindje is geboren en de persweeen voor het tweede kindje laten op zich wachten, dan wordt er een infuus ingebracht om de weeen op te wekken. De tweede geboorte zal dan niet meer lang op zich laten wachten. Er kunnen dus wel een paar uur tussen de geboortes liggen, maar geen dagen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de bron in de link komt het voor, maar heel zelden. In het artikel zat er tussen de geboorte van de tweeling 2 dagen, maar: " A spokeswoman for the Twins and Multiple Births Association says: “This is rare – we have come across cases where twins were born apart but the gap has always been less than two days."

En dan heb je natuurlijk nog de situatie van IVF, waardoor je de discussie hebt gekregen of het nog wel een tweeling genoemd mag worden (tweeling met 5 jaar verschil, zie tweede link).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nog een voorbeeld, maar dan bij een drieling:
http://www.dag.nl/buitenland/vrouw-zwanger-tweeling-bevalling-230579
Kinderen die binnen een jaar na elkaar geboren worden, worden ook wel "Irish Twins" genoemd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
een paar uur maar niet langer, als de geboorte van het tweede kindje te lang op zich laat wachten wordt het opgewekt