Iemand ervaring met zwangerschap en citalopram?

Ik zou graag willen weten hoe jullie dit ervaren hebben.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik weet dat er in de wetenschap weinig over bekend is. Ik wil graag persoonlijke ervaringen horen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik weet dat er in de wetenschap weinig over bekend is. Ik wil graag persoonlijke ervaringen horen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Er is wel een antidepressivum dat je veilig kunt slikken tijdens je zwangerschap en de borstvoeding.
Ga even naar je huisarts dan kan hij je overzetten op dat andere middel. Als je echt een depressivum nodig hebt, dan kan ik me heel goed voorstellen dat je tijdens de rollercoaster die ze zwangerschap noemen wat ondersteuning nodig hebt. De klachten worden in die tijd echt niet minder.

De dosis is trouwens wel belangrijk, tijdens de zwangerschap wordt aangeraden om de dosis zo laag mogelijk te houden. Dan schijnen de gevolgen voor het ongeboren kind minimaal te zijn.

Stop in geen geval tijdens je zwangerschap met anti-depressiva dat kan echt gevaarlijk zijn. Ook als je wilt stoppen ga dan naar je huisarts. Wist je trouwens dat vrouwen die een depressie doormaken tijdens de zwangerschap kinderen krijgen die een lager geboortegewicht hebben, een langzamere ontwikkeling (lopen/motoriek), en een verhoogde kans op hyperactiviteit. Dus het is echt niet alleen maar rottig voor de moeder om depressief een zwangerschap door te maken.

In de bijlage een uitgebreid onderzoek vanuit het tijdschrift voor psychiatrie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
" Wist je trouwens dat vrouwen die een depressie doormaken tijdens de zwangerschap kinderen krijgen die een lager geboortegewicht hebben, een langzamere ontwikkeling (lopen/motoriek), en een verhoogde kans op hyperactiviteit. " Beter 'de kans op' hieraan toevoegen, niet alle vrouwen die een depressie doormaken krijgen kinderen met lager geboortegewicht.......enz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, hoe ik het geschreven heb is correct. De kinderen van depressive moeders tijdens de zwangerschap zijn gewogen na de partum en daarvan is vastgesteld dat ze een lager gemiddeld geboortegewicht hebben. Ook is daarvan vastgesteld dat hun ontwikkeling langzamer verloopt. Echter hyperactiviteit heb je wel of niet, daarvan is de kans dus verhoogd. Lees anders het onderzoek in de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals op elk onderzoek zijn er uitzonderingen, mijn zoon woog ruim 8 pond ondanks mijn depressie tijdens de zwangerschap, of zijn ontwikkeling langzamer verloopt weet ik niet, kan het niet vergelijken, weet niet hoe hij zich, zonder mijn doorgemaakt depressie, ontwikkeld had. (dit is altijd moeilijk om vast te stellen)In ieder geval ontwikkeld hij zich normaal zonder enkel probleem en op dezelfde manier als zijn broers. (hij is bijna 12 dus als er problemen zouden zijn dan was dat wel duidelijk geweest ondertussen)
Je kan op basis van welk onderzoek dan ook niet zeggen dat dit voor alle kinderen geldt, vind dat mensen onnodig ongerust maken.
We onderschatten ons eigen lichaam wel eens, gaan teveel af op wat wetenschappers en onderzoekers zeggen. Ook gaan we er teveel vanuit dat als een kind zich op een andere manier ontwikkeld dat we daar een oorzaak voor moeten vinden. wat is een langzame ontwikkeling? Wat is een verhoogde kans op? Wie bepaalt dat? Op basis van welke gegevens?
We zouden meer vertrouwen in ons lichaam moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er had volgens mij het woord gemiddeld bij moeten staan. Als je een grote groep bij elkaar optelt en vervolgens deelt door het aantal baby's dan is het gemiddelde lager. Maar een individu kan natuurlijk zwaarder zijn.
Mijn dochtertje had een erg laag geboortegewicht, 2600 gram en ik heb ook een depressie gehad tijdens de zwangerschap.
Natuurlijk moet je mensen niet nodeloos ongerust maken, maar over sommige dingen wordt zo makkelijk gedaan. Och dan slik je toch gewoon 9 maanden niks, je moet wat over hebben voor het kind. Dat vind ik gewoon verschrikkelijk, dat mensen eigenlijk zoiets als angsten en depressies afdoen als een ongemakje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens, een depressie is geen kleinigheid, dat weet je als je het hebt meegemaakt.
Maar ben erg kritisch als het om onderzoeken gaat, hoeveel verschillen zijn er niet, hoe vaak wordt er niet verandert ivm weer een nieuw onderzoek, over wiegendood bv.
Heb mijn drie kinderen alle drie anders moeten neerleggen door zo'n onderzoek. Weer een andere oorzaak en natuurlijk doe je dat, maar het geeft aan dat niet elke onderzoek een verbetering hoeft te zijn of een duidelijk beeld geeft. Inzichten veranderen snel, zeker bij een nog weinig onderzocht effect van depressie/anti depressieva/en zwangerschap.

Andere antwoorden (5)

Hier géén ervaring, maar ik zou het niet doen. Er is te weinig getest in dit opzicht:

"Gebruik citalopram NIET als u zwanger bent of binnenkort zwanger wilt worden. Over het gebruik van citalopram tijdens de zwangerschap is nog te weinig bekend."
14 jaar geleden
Nou niet met zwanger worden, (ben een man) maar ik gebruik het wel en dat is een aardig gemeen goedje.

Ik had het vroeger ook al eens gebruikt en als je in ene stopt dan heb je aardige afkick verschijnselen. Dat zal een baby dus ook hebben.
Je krijgt dat spul ook per 4 weken in huis omdat het link spul is.

Op de bijsluiter staat je het niet bij zwangerschap moet gebruiken. Er zit niet voor niets een gele sticker op.

Neem contact met je arts op er zijn andere mogelijkheden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snap dat je ervaringen van andere wilt horen, maar je hebt er zo weinig aan. Het zal je vaak alleen maar onzekerder maken omdat ervaringen zo verschillend zijn.
Heb even gegoogled op citalopram en zwangerschap en dan krijg je een berg informatie.
Het beste kan je contact opnemen met je huisarts en/of verloskundige en/of degene die jou citalopram heeft voorgeschreven en daarmee overleggen. Die kennen jou en weten hoelang je het gebruikt hoeveel en waarom en of het stoppen mogelijk is en in hoeverre het gebruik schadelijk kan zijn voor je kindje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij twijfel niet doen. Persoonlijker ervaringen daar heb je weinig aan. Het hoeft maar 1 keer op de 1000 fout gaan en dat overkomt dan net jou. Ik moet er niet aan denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zwanger wil worden is het goed om me je psychiater een traject te maken wat de mogelijkheden zijn. Als je dan zwanger bent zal je merken dat je hormonen anders zijn. Daardoor zal je in het eerste gedeelte van de zwangerschap helemaal geen medicijnen nodig hebben. Dat is tevens de meest vormende periode. Daarin worden organen aangelegd. In het laatste gedeelte van je zwangerschap zijn er wel soorten medicatie die je wel kunt gebruiken. Als je medicatie hebt gebruikt tijdens de zwangerschap zal je in het ziekenhuis moeten bevallen. Dat is voor de gezondheid van je kindje. Het kindje zal twee dagen ter observatie worden opgenomen. Na deze periode is het belangrijk om contact te houden met je psyg want als je hormonen weer veranderen kan je versnelt depressief raken. Dit is anders dan een postnatale depressie !