De wet op de medisch begeleide voortplanting stelt dat donatie van zaad- of eicellen in principe anoniem is. Dat wil zeggen dat noch de wensouders voor wie jouw donormateriaal wordt gebruikt, noch de eventuele kinderen die daaruit ontstaan jouw identiteit kennen. Jij weet ook niet voor wie jouw donormateriaal wordt gebruikt. De kinderen die met jouw eicellen worden verwekt, kunnen dus geen contact met jou opnemen.
Het fertiliteitscentrum beschikt wel over jouw gegevens, maar mag die niet vrijgeven.

De Belgische wetgeving maakt wel een uitzondering voor gekende donatie. Dat betekent dat je eicellen doneert aan een persoon die je kent, bijvoorbeeld je zus of een vriendin. In dat geval is er uiteraard geen sprake van anonimiteit. De donor en de wensouders moeten dan onderling beslissen wat aan het kind wordt verteld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Andere bron:

Anonieme donatie is in Nederland niet meer toegestaan sinds de 'Wet donorgegevens kunstmatige bevruchting' van kracht is geworden (2004). Deze wet gaat ervan uit dat kinderen in beginsel recht hebben om te achterhalen van wie zij afstammen. Dat betekent dat de anonimiteit van eicel- en zaaddonoren ondergeschikt wordt aan het belang van het kind om te weten van wie het biologisch afstamt. De 'Stichting donorgegevens kunstmatige bevruchting' registreert de donorgegevens die de behandelende kliniek aan hen moet doorgeven. Een kind van 12 jaar of ouder kan zelf gegevens opvragen bij de Stichting. De Stichting verstrekt aan kinderen van 12 tot en met 15 jaar alleen fysieke en sociale donorgegevens (zoals kleur haar, ogen, opleiding, leefsituatie).Vanaf 16 jaar kan het kind de Stichting verzoeken om verstrekking van persoonsgegevens (naam, geboortedatum, adres, woonplaats). Vóór het verstrekken wordt de donor om toestemming gevraagd. Indien de donor bezwaar maakt, moet zij haar belang tegen openheid aantonen.
Alleen zwaarwegende redenen zullen door de Stichting worden afgewogen tegen het belang van het kind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hartelijk dank! Nog een vraag: Betekent dit dus dat anonieme zaadceldonatie ook niet meer mogelijk is?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt: Er is een tekort aan spermadonoren Dit heeft te maken met de veranderde wetgeving waarbij anoniem doneren niet meer mogelijk is. Hierdoor zijn er minder aanmeldingen dan voorheen. Omdat een donor maar een beperkt aantal kinderen mag verwekken via de spermabank en er veel vraag is naar donorsperma, is er een tekort aan donoren. Dit betekent dat bij een deel van de patiënten de kinderwens niet vervuld kan worden. Dit probleem kan opgelost worden als meer mannen zich opgeven als spermadonor. http://www.fertiliteitslaboratorium.nl/index.php?main=2&sub=3&lang=ned