Ik heb lange cyclus (rond 40 dagen) en ik vermoed dat ik geen eisprong heb. Kan ik naar een gynaecoloog?

Mij huisarts zei dat voordat ik naar een gynaecoloog mag, moet ik eerst 1 jaar gewoon proberen om zwanger te worden (dat betekend nog 8 maanden). Echt waar? Kan dat niet vroeger als je denkt dat iets mis is??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Stel je vraag bij Freya de vereniging voor mensen met vruchtbaarheidsproblemen. www.freya.nl Die hebben veel ervaring met dit soort zaken.
Het standaardprotocol is inderdaad 1 jaar "proberen". Dan laten ze je nog een tijd een dagboek bijhouden met data van ongesteld worden en data van pogingen. Daarna kan je in aanmerking komen voor IUI oftewel kunstmatige inseminatie. Daarna IVF en daarna ICSI etc.
Ik zou inderdaad aangeven dat er naar jou gevoel iets mis is en een eerdere verwijzing naar de gynaecoloog vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvulling op Hannes: voordat er drastische ingrepen als IUI worden gedaan worden allerlei onderzoeken uitgevoerd: bloedprikken op hormonen (ovulatie), doorlaatbaarheid van de eileiders, kwaliteit van het sperma.

Andere antwoorden (2)

Je huisarts zal een goede reden hebben, dat hij je geen verwijzing geeft, maar moet dat wel duidelijk aan jou uitleggen. Je kunt contact opnemen met je zorgverzekering en vragen of zij willen bemiddelen tussen jou en je huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan moet je er toch op de 1 of andere manier mee dealen, sterkte.
Het antwoord van Hannes Sloot is ook het proberen waard.
Nog een keer een gesprek aangaan met je huisarts. Je hebt ook recht op een second opinion. Dus hij mag je dit niet weigeren. Daarnaast de stress die je ervan krijgt is ook geen goede omstandigheid om zwanger te worden. Bedenk wel dat een gynaecoloog ook niets kan vinden en je dan toch niet zwanger word of dat hij wel iets vind en je toch snel zwanger word. Staar je niet blind op een gynaecologe bezoek. Geniet van het vrijen en succes.