Hond gefixeerd op baby wat kan het zijn?

De hond van mijn ouders, is heel erg gefixeerd als hij de baby (5weken) ziet of hoort. met erg veel hijgen, hij wilt ook erg graag bij de baby zijn om hem te likken. hij laat zich ook niet af sturen hij wil en zou bij hem in de buurt zijn we durven hem ook niet los te laten omdat hij meteen op hem afstormt.

wat kunnen we hier aan doen? en wat is dit voor gedrag ? hond is 11jaar erg actief nog, en niet eerder in aanraking geweest met babys.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen idee wat dit betekent, maar ik vind een baby en een hond een gevaarlijke combinatie. Kijk alsjeblieft goed uit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hond kan hiermee ook laten zien dat ie het kindje accepteerd! Zou ze idd niet alleen laten maar ook niet telkens de hond weg halen bij de baby. Dan voelt de hond zich "achtergesteld" en dan weet je idd niet wat ie kan doen. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt mij een beschermende actie. Tov het kind.
Dit moet meteen de kop ingedrukt worden. Want dat kan uit de hand lopen als de hond de baby gaat corrigeren.
Laat zien dat de ouders de opvoeders zijn. En niet de hond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Fixeren en niet laten wegsturen is niet goed. Ook het hijgen (stress) is geen goed teken. Het is niet te doen om vanaf hier te zeggen hoe je moet handelen. Daarvoor heb je een deskundig persoon nodig die de situatie kan beoordelen op wat ze ziet. Wil je dat niet? Laat de hond dan niet bij het kind.

Het beste antwoord

In mijn ogen toont de hond interesse naar deze 'nieuweling'. Het likken en enthousiasme klinkt voor mij niet als iets agressiefs, maar meer als ontdekken en misschien wel beschermend.
Wat je vooral niet moet doen is de hond compleet buiten sluiten. Natuurlijk, hij mag op geen enkele manier iets doen waar jij geen zin in hebt, maar het is wel belangrijk dat je hem er toch een beetje bij betrekt.
Zo voelt hij zich niet buitengesloten en is de kans op agressie voor later een beetje vermindert. Ik heb het idee dat het hier vooral om geursensatie gaat. Mijn leven draait om het trainen van dieren, dus de volgende tip is hierop gebaseerd. Ik begrijp het heel goed als je hier geen tijd voor hebt, maar training is in mijn ogen de oplossing voor dit probleem. Ik ken echter de hond niet, dus het volgende is ook maar een tip, en de kans van slagen is dus niet 100%.
Probeer een deken (eentje die je kan missen) waar je baby op heeft gelegen eens op de grond te leggen, naast de bank waar jij wilt gaan zitten. Voordat je gaat zitten, is het belangrijk dat de hond wordt gevraagd te gaan liggen op dit dekentje. Doet hij dit, dan beloon je hem. Doet hij dit niet, dan negeer je hem volledig, en ga je ook niet zitten. Na een poosje probeer je het weer. Werkt dit niet, dan is het misschien een goed idee om hem even af te sluiten van deze situatie. Je kunt hem dan vastzetten maar het beste is eigenlijk als hij even in een andere kamer wordt gezet. Na vijf minuten haal je hem uit de kamer en probeer je het weer. Net zolang totdat hij inziet dat liggen de enige manier is om in de kamer te blijven.

Mocht het lukken om op deze manier rustig in de kamer te zitten, beloon de hond dan heel erg goed. Het allerbeste zou zijn dat jij bepaalt wanneer hij even naast je mag komen zitten. Stel dus dat de hond braaf blijft liggen, dan roep je hem na een minuutje of vijf eventjes bij je. Je aait hem, en vervolgens stuur je hem terug naar zijn dekentje. Doet hij dit niet, negeer hem dan. Kijk hem niet aan. Probeert hij dichterbij te komen, sta dan op.

Als dit niet allemaal niet werkt maar je hebt wel de tijd gehad om het te proberen, laat me dan even weten wat er mis ging. Of als je denkt dat dit plan niet werkt, geef dan even wat meer info over de hond, dan probeer ik een andere oplossing te bedenken.

Succes in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt onmogelijk advies geven op basis van een paar regels. Je ziet niet welke signalen een hond nog meer afgeeft en hoe de mensen reageren. Dat kun je alleen ter plaatse beoordelen. Helaas een min.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas vind ik je min onterecht. Ik zeg ook duidelijk in mijn bericht dat dit slechts een tip is en dat ik graag meer hoor over de hond. Wat ik voor advies geef is globaal gezien. Het maakt daarbij eigenlijk weinig uit hoe de hond is, mensen zijn de baas en hij hoort te gehoorzamen. Natuurlijk kan ik de situatie niet inschatten, maar ik negeer dat niet en heb dat duidelijk omschreven in mijn antwoord. Beetje jammer dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag, we gaan er mee aan de slag!

Andere antwoorden (2)

Dat hij nieuwsgierig is is logisch, nieuw lid van de roedel, maar dat hij zich niet weg laat sturen vind ik zorgelijk, dat neigt naar dominantie, heel duidelijk in zijn, jij bent baas, niet de hond. Verder tips zie boven
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo te lezen is de hond bloednerveus als de baby er is,dit uit zich in hijgen,likken en ik vermoed dat hij ook nerveus heen en weer loopt en constant naar de baby wil.

Je ouders zouden eigenlijk de hond op zijn plaats moeten leggen als je binnen komt en de hond mag daar pas vanaf als je ouders toestemming geven.
Snuffelen aan de baby en/of een lik is niet zo erg,maar wel pas als jij dit toestaat en niet eerder en als je het genoeg vindt,dan moet de hond wel terug naar de plaats gewezen worden en niet de kans geven om zijn eigen zin door te drijven,laten zien wie de baas is in huis,desnoods met behulp van je ouders.