Kan je een abortus doen als je kanker hebt?

Beetje rare vraag maar me vriend en zijn ex vriendin hebben samen 3 kinderen. Ze zijn al een tijdje uit elkaar en ze zorgt niet goed meer voor de kinderen, ( ze heeft geen huis meer geen werk geen inkomen en de kinderen wonen niet meer bij haar ) me vriend probeert haar op het '' rechte pad '' te krijgen omdat we toch medelijden hebben. nou zijn we vandaag achter gekomen dat ze zwanger is. Me vriend heeft haar gebeld om te vragen of het waar is. nou heeft ze gezegd dat ze 2 maanden zwanger is en geen abortus meer kan laten doen omdat ze klier kanker heeft.. kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er wordt juist een abortus gedaan bij kanker. Zwanger zijn en kanker is wel een hele grote belasting voor het lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me onwaarschijnlijk, als ze kanker heeft tijdens een zwangerschap zal dat veel problemen met zich mee brengen, maar ik denk niet dat een abortus uitgesloten is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelukkig hoeft er land niet altijd een einde aan de zwangerschap te worden gemaakt als de moeder kanker blijkt te hebben
@mobie
http://www.nataal.nl/index.php/informatie-geboortezorg/medisch/204-zwangere-vrouw-kanker
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hoeft inderdaad niet, maar is wel sterk afhankelijk van de medicijnen / behandelingen die ze moet volgen. Chemokuren en bestralingen zullen de vrucht vrij zeker beschadigen, en bij een progressieve vorm van kanker is tijdelijk niet behandelen eigenlijk nooit een optie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals in de link bij mijn reactie staat is het steeds vaker mogelijk om ondanks chemo kuren toch een gezond kind te baren.

Het beste antwoord

Nee, dat is niet waar. Een (vroege) abortus (zuigcurretage) kan zelfs met een lichte plaatstelijke verdoving plaatsvinden, en ook met hormonale middelen is het mogelijk de vrucht af te drijven.
Kanker kan zelfs juist een indicatie zijn om een zwangerschap af te breken, omdat de medicijnen die ze daarvoor wellicht nodig heeft, de vrucht ernstig kunnen beschadigen zonder deze te laten sterven.

Ik denk dat hier nog een heleboel gesprekken moeten plaatsvinden, vermoedelijk onder begeleiding van een huisarts of psycholoog. Mijn vermoeden is dat ze het kind wil houden, maar als ze daadwerkelijk kanker heeft (wat natuurlijk ook een onzinverhaal kan zijn, dat zul je moeten uitzoeken), is dat zeker niet in het belang van het kind.

Kort antwoord op je initiële vraag luidt dus : ja, als je kanker hebt kun je een zwangerschap laten afbreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie!

Andere antwoorden (1)

Voor zover ik weet heeft dat geen relatie. Bij een abortus kan je voor twee opties kiezen; een (anti)hormoontherapie door middel van een aantal pillen, of een zogeheten zuigcurettage. Hiermee wordt de bevruchte eicel weggezogen. Dat heeft in principe geen voor- of nadelig effect op de kanker.

Weet je misschien ook waar de kanker zit?