wat zijn de nadelige gevolgen van stress voor de baby tijdens de zwangerschap?

zwangerschap 30+weken

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (4)

Stress bij zwangere vrouwen zorgt ervoor dat het stresshormoon cortisol wordt aangemaakt. Dit hormoon komt in de placenta terecht en heeft invloed op de groei van de baby. Naast dat stress kan zorgen voor een laag geboortegewicht, wordt de kans vergroot dat je kind een lager IQ en meer stress symptomen krijgt.
Helaas komt stress bij maar liefst een kwart van alle onderzochte zwangere vrouwen voor. Maar gelukkig is er wat aan te doen.
Babyvandaag geeft je een aantal anti-stress tips:

-Pas voor en tijdens je zwangerschap je leefritme aan. Accepteer dat veel dingen tijdens de zwangerschap meer energie kosten dan normaal.

- Zorg dat je voldoende blijft bewegen. Vooral zwemmen is goed voor zwangere vrouwen. Ook Yoga en ontspanningsoefeningen doen je goed.

-Rust is zeer belangrijk. Ga niet te laat naar bed en neem rust wanneer je moe bent.

-Eet veel voeding met vitamine B en C. B-vitamines ondersteunen de werking van het zenuwstelsel en hierdoor ook het prestatievermogen. Door vitamine C wordt het negatieve effect van stress op het immuunsysteem verminderd.
Stress tijdens de zwangerschap is zeer slecht voor je ongeboren kindje.Uit een Brits onderzoek blijkt dat stress even slecht is als roken voor je ongeboren baby. Stond eerst nog roken op de eerste plaats als belangrijkste oorzaak van een laag geboortegewicht, nu hebben stress en roken een gedeelde nummer één effect.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar, en... Ik schat dat door de loop van de geschiedenis veruit het grootste deel van de mensheid is geboren na een zeer stressvolle zwangerschap. Er is altijd gebrek aan voedsel, warmte, liefde, geborgenheid, zekerheid geweest. En toch zijn we er. Overdrijven is ook een kunst.
Mijn moeder had stress en kreeg een huilbaby. (Ik)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Is het nog goedgekomen? Of ligt jouw kast vol met zakdoeken? ;- )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha, neuh, ik huil nooit meer. Alles opverbruikt. :-)
Legio, en vermoedelijk zelfs nog veel meer dan we op dit moment al weten. Stress tijdens de zwangerschap zou nog wel eens schadelijker kunnen blijken dan roken ; en dat wil wat zeggen.

Stress veroorzaakt hoge niveaus van verschillende hormonen, die onder andere invloed hebben op de ontwikkeling van de hersenen. Daarnaast heeft het effect op de bloeddruk die ook weer heel belangrijk is voor de ontwikkeling van de baby en de zwangerschap..

Achteraf is natuurlijk nooit precies aan te geven welke rol stress precies heeft gespeeld in de ontwikkeling, maar er worden verschillende aandoeningen in verband gebracht met grote stress tijdens de zwangerschap (en niet een incidentele kortdurende opwinding, al zal ook die wel eens meer effect kunnen hebben dan we op dit moment weten).

Met name gedragsproblemen zoals ADHD maar ook schizofrenie en aanleg voor depressies laten in elk geval statistisch een duidelijke relatie zien met stress. Ook kan het een lager geboortegewicht veroorzaken, wat ook weer in verband wordt gebracht met verschillende leer- en gedragsstoornissen.

Al met al lijkt het verstandig tijdens de zwangerschap stress (zowel lichamelijk als mentaal) zo veel mogelijk te mijden in het belang van moeder EN kind. Dus geen heel drukke baan gecombineerd met huishouden en zorg voor ouders en een drukke hobby proberen te combineren. Natuurlijk is er ook onvermijdbare stress (ernstige gebeurtenissen in de omgeving bijvoorbeeld), maar die is, helaas, nu eenmaal onvermijdelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag ik me toch af hoe mijn straatarme keihard werkende boerinnenoma's 10 gezonde kinderen op de planeet geplempt hebben gekregen. Misschien stressten die minder over stress.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die werkte vermoedelijk kei-hard, maar dat wil niet zeggen dat ze veel meer stress had.
En waren ze echt allemaal helemaal gezond ? Tussen tien kinderen zal er toch altijd wel minimaal eentje 'met een vlekje'- waar overigens niks mis mee is ; perfecte kinderen is echt iets van tegenwoordig. Maar ik ben absoluut met je eens dat stress ook een beetje een luxe-probleem is van de generatie die alles wil en niet kan / niet heeft leren kiezen. Onze oma's wisten dat er niet altijd wat te kiezen viel, en dat je het leven moest nemen zoals het kwam. Dat scheelde ongetwijfeld ook een hele hoop stress.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@stippel: Voeding, jouw oma at o.a. in verhouding veel dierlijk vet en orgaanvlees. Ook was alles veel minder bewerkt.
Stress is zeker een factor, maar een goed gevoed lichaam kan veel meer hebben.
Stress is relatief. Iedereen reageert er anders op. Wat voor de ene vrouw superveel stress is, is voor de ander een rustig lentebriesje. In de meeste gevallen geeft je lichaam wel aan wanneer de stress te veel voor je wordt: je krijgt hoge bloeddruk, je bent heel moe, chagrijnig en huilerig. Tijd om gas terug te nemen en jezelf te verwennen. Hoge bloeddruk en stress hebben een negatief effect op het geboortegewicht van je kind.

Maar zolang je 'de stress' ervaart als gezonde spanning, hoeft het helemaal niet negatief te zijn voor je kind. Er zijn denk ik weinig zwangerschappen die in 100% perfecte omstandigheden plaatsvinden, en toch worden er bergen gezonde, levenslustige baby's geboren met een normaal geboortegewicht.

Stressen over wat stress is voor je baby is er ook niet goed voor: vrouwenlichamen weten zelf heel goed hoe ze baby's moeten laten volgroeien. Over het algemeen doe je echt genoeg als je naar je lijf luistert en gezond leeft. En als er dan toch stress is: ga jezelf daar dan vooral niet schuldig over zitten voelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke plus. Stress hoort bij het leven. Is niet zo negatief als vaak aangenomen wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ En er zijn nog zoveel andere factoren: voeding, roken, alcohol om maar enige andere te noemen. Een baby krijgt met zoveel verschillende zaken te maken..