Hoe gevaarlijk is een hoge bovendruk bij zwangerschap? Als de onderdruk wel normaal is. Bijvoorbeeld 160/65.

Ik ben 24 jaar en zwanger van ons tweede kindje.
De eerste controle was mijn bloeddruk normaal 110/60.
En nu bij de derde controle en 15 weken zwangerschap is hij gestegen naar 160/65.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Raadpleeg je verlos kundige , of arts . Het lijkt in de marge normaal , maar er zijn mogelijke complicaties die zich aan dienen met bloed druk schommelingen. . Nogmaals hier gezegd bij twijfel bij gezondheid niet hier maar naar je arts . Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord. Ik heb al een afspraak staan bij mijn arts. Ik was puur benieuwd naar andere reacties.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Extreem laag voor een zwangerschap. Die hoge bovendruk is meestal gewoon het gevolg van stress of inspanning en betekent niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn ' record' in de zwangerschap ligt op 225/150. Kijk, DAT is hoog. (Daar mag je ook niet mee thuisblijven hoor ;) )

Antwoorden (2)

De bloeddruk die jij normaal vindt ,is in feite een lage bloeddruk. Bij volwassenen ligt de bovendruk meestal tussen de 120 tot 140 mmHG en de onderdruk tussen de 70 en 90 mmHg. Bij kinderen liggen deze waarden lager.
Maar vraag voor de zekerheid bij je ars.

Toegevoegd na 3 uur:
ars is natuurlijk arts..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ten eerste is een bloeddruk meting een moment opname, je bloeddruk ' schommelt' grote kans dat hij een uur na de meting weer heel anders is. Ben je bv gehaast geweest voor de controle, of heb je snel gefietst dan is je bloeddruk hoger dan wanneer je relaxt uit de auto stapt.
Als er reden tot onrustheid was had je verloskundige hier wel wat over gezegt.
160/65 is niet hoog, vooral omdat de onderdruk (het 2de cijfer) ruim onder de 100 is. Geen reden voor zorgen. Lekker genieten van je zwangerschap ;)