Is een sterilisatie bij een man weer ongedaan te maken?

Ik vroeg mij af, jaren geleden heb ik mij laten steriliseren ( na 2 dochters), maar vroeg mij af of dit ook weer ongedaan gemaakt kan worden of dat een sterilisatie definitief is?
Wie weet het antwoord?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een vasectomie is in principe voor altijd, maar de ingreep is niet onomkeerbaar. Allerlei omstandigheden in je leven kunnen veranderen. Je kunt bijvoorbeeld een relatie met een nieuwe en jongere vrouw aangaan, die wel nog kinderen wil. Of jullie hebben een kind verloren.
Tijdens een hersteloperatie kan de chirurg de zaadleiders operatief opnieuw aan elkaar vastmaken en doorgankelijk maken. Dat heet een vasovasostomie. Zie verder inlichtingen bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is in sommige gevallen wel mogelijk om het ongedaan te laten maken, ik zou deze site van het Slingeland ziekenhuis eens doorlezen: http://urologie.slingeland.nl/kenniscentrum/Behandelingen/hersteloperatie-na-sterilisatie/31/114
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ze kunnen de sterilisatie vaak wel weer ongedaan maken maar je moet dit dus wel zelf betalen en of je echt weer kinderen kunt verwekken is dan de vraag:

"Indien de sterilisatie minder dan 10 jaar geleden heeft plaatsgevonden, is de kans op herstel van de doorgankelijkheid van de zaadleiders ongeveer 90%! De kans dat er een spontane zwangerschap optreedt is echter wat kleiner. De kwaliteit van het sperma is na een hersteloperatie meestal wat minder dan voor de sterilisatie. Daarnaast maakt de man nu antilichamen tegen zijn eigen zaadcellen. Het belangrijkste is echter de leeftijd van de vrouw. Hoe jonger, hoe groter de kans op een natuurlijke zwangerschap. Indien zij inmiddels de 40 jaren is gepasseerd, wordt de kans op een spontane, voldragen zwangerschap echter minder dan 10%. "

Verder liggen de kosten wel ergens tussen de 2500-3000 euro en die worden meestal niet vergoed, vraag dit na bij je zorgverzekering.