Tips, na 1 jaar en 3 mnd nog niet zwanger? (Buiten het feit dat je een kindje ´krijgt´ en niet neemt)

Ik heb altijd het (onderbuik) gevoel gehad niet zomaar zwanger te worden en blijkbaar komt dat nu uit... Mijn vraag is wat jullie zouden doen. Wat zijn goede tips en wanneer zou je verder onderzoeken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Na meer dan een jaar kun je best naar de huisarts gaan als je je zorgen maakt. Of dat nódig is hangt o.a. af van je leeftijd, bij vrouwen boven de 35 gaat natuurlijk de biologische klok veel harder tellen dan bij jongere vrouwen. Als je nog jonger bent, kun je er ook voor kiezen om nog even af te wachten.

Wat in elk geval belangrijk is, is dat jij je cyclus kent. Hebben jullie vaak genoeg gemeenschap rondom jouw eisprong? Dat is het meest belangrijk natuurlijk, en als het dán na ongeveer een jaar nog niet lukt, zou ik wel medische hulp inroepen denk ik. Heb je al via de temperatuurmethode en via het leren kennen van je cervixslijm kunnen achterhalen wanneer jouw meest vruchtbare dagen zijn? Dat helpt écht, want je verhoogt gewoon je kansen als je op de 'juiste' dagen vrijt en het zo uit weet te mikken dat je niet net vóór je vruchtbare dagen al twee keer per dag seks hebt gehad (het ejaculaat van de man bevat dan iets minder actieve zaadcellen, vandaar). Je kunt eventueel ook ovulatietesten halen bij drogist of apotheek, dat geeft ook inzicht. Het probleem daarvan is wel dat als je positief test je eigenlijk NU moet gaan vrijen, en liefst een halve dag geleden al.. de temperatuurmethode heeft hetzelfde probleem, want je ziet een stijging in temperatuur ná de eisprong. Maar als je systematisch dit soort methoden toepast, leer je echt je lichaam wel kennen als vrouw zijnde, en kun je beter inschatten wanneer je ovuleert zodat je daar dus rekening mee kunt houden.

Leef verder gezond en regelmatig, en vermijd stress. Vervelend genoeg is juist stress over je vruchtbaarheid iets wat negatief kan werken.

Als je je zorgen maakt, ga dan gewoon naar de huisarts. Er zijn een paar dingen die vrij simpel te controleren zijn, dat is bijvoorbeeld jouw hormoonlevels en de zaadkwaliteit van je man/vriend. Ik zou dan wel aanraden dat áls je besluit dat er meer onderzoeken gedaan gaan worden, om dan voordat je het hele gebeuren van geassisteerde voortplanting inrolt, te bespreken hoe ver je wilt gaan. De eerste stappen zijn vrij simpel en weinig ingrijpend, maar je zult niet de eerste zijn die zonder er écht over nagedacht te hebben, ineens in een traject van hele ingrijpende vruchtbaarheidsbehandelingen zit. Met die behandelingen is niets mis natuurlijk, maar je moet er m.i. wel bewust voor hebben gekozen.

Maar laten we niet op de zaken vooruitlopen: één jaar en drie maanden is nog redelijk gemiddeld, en de meeste stellen raken in het jaar daarna alsnog zwanger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jodyenboyke
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hey lies,
bedankt voor je uitgebreide antwoord. Je hebt helemaal gelijk over die molen waar je in terecht komt als je eenmaal begint met onderzoeken. Dat weerhoudt mij ook om te gaan. Denk je dat iedereen het cervixslijm ziet, want ik heb het pas 3 x gezien sinds ruim een jaar?
Ik lees op internet tevens dat 80% al binnen een jaar zwanger zou zijn. Ja geduld is een schone zaak. Ik wilde overigens altijd al jong moeder worden, maar dat wordt hem al niet.
Temperaturen ga ik deze mnd eens proberen! groetjes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De baarmoeder scheidt altijd wat slijm af, en dat komt via de cervix richting je vagina. Bij veel vrouwen is er ook wel regelmatig iets van te merken búiten de vagina, in de zin van afscheiding wat je kunt opmerken in je slip, op een inlegkruisje of op het toiletpapier. Maar als je wilt bepalen wat de consistentie van je cervixslijm ongeveer is, moet je het echt 'opzoeken': je gaat met twee vingers je vagina in tot je de cervix voelt, en haalt wat slijm eruit op je vingers. Je kunt dan bepalen wat de kleur is van het slijm, en ook hoe dik en hoe rekbaar het is. Aan de hand daarvan kun je vrij betrouwbaar vaststellen of je op dat moment vruchtbaar bent of niet: als het slijm doorzichtig is (de kleur van rauw eiwit) en je er draden van kunt maken (dus als het een draadje wordt als je je twee vingers wat van elkaar af beweegt) dan ben je vruchtbaar. Zodra de rekbaarheid afneemt en het wat troebeler en klonterig wordt, zijn je vruchtbare dagen weer voorbij. Als je dit toepast samen met de temperatuurmethode, heb je al twee instrumenten die samen vrij betrouwbaar zijn. Je temperatuurt dan elke ochtend direct na het wakker worden, liefst ongeveer op dezelfde tijd natuurlijk. Dus echt vóórdat je uit bed gaat, zelfs voordat je gaat plassen. Meet rectaal, dat is het meest betrouwbaar. In het tweede deel van je cyclus gaat je temperatuur met ongeveer een halve graad (of 0,2 of 0,4: dat verschilt natuurlijk per persoon) omhoog. Als je dit drie of vier cycli achter elkaar doet, samen met de methode van het cervixslijm, kun je waarschijnlijk al vrij betrouwbaar vaststellen wanneer je je vruchtbare dagen hebt. Heb je wel een regelmatige cyclus trouwens? Dan kun je eerst uitrekenen wanneer je ongeveer je eisprong zou moeten hebben, en kun je een preciezer beeld krijgen door deze methoden. Als het goed is moet je tijdens je vruchtbare dagen ook meer zin hebben in seks, en misschien merk je wel steeds meer veranderingen op in je lijf die erop duiden dat je vruchtbaar bent: in je borsten, je stemming, je eetlust, etc.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En naast ovulatietesten kun je ook andere hulpmiddelen gebruiken: de persona bijvoorbeeld is eigenlijk een soort uitgebreide ovulatietest (http://www.persona.info/nl/what_is.php) en wordt wel gebruikt als natuurlijk voorbehoedsmiddel (dat zou mijn keus niet zijn trouwens, mij teveel risico, én je 'mag' dan geen seks hebben op de dagen dat je als vrouw juist meer zin hebt) maar is natuurlijk prima bruikbaar om je vruchtbare dagen mee te kunnen bepalen. Je zou eens kunnen vergelijken in prijzen, of het kopen van zo'n apparaat na een tijdje misschien wel goedkoper is dan een x-tal losse ovulatietesten. En je hebt de 'natural family planning', dat is vergelijkbaar in principe, maar werkt met het combineren van temperatuurmethode, cervixslijm én de stand van de cervix bepalen. Nog wat ingewikkelder dus, maar daarmee ook nog betrouwbaarder dan wanneer je alleen temperatuurt en het slijm controleert. Ze geven zelfs cursussen, en op de website staat ook nog wel informatie waar je wellicht iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet ik de link nog toe te voegen: http://www.nfp-nederland.nl/default.asp?iId=JMMGD Ik zou trouwens niet al te bang zijn voor het medische gebeuren hoor, als je er maar voor zorgt dat je vantevoren nadenkt, en niet als je er middenin zit. De stap van zelfinseminatie of het opwekken van een eisprong met medicatie naar IUI of IVF is vrij groot, maar toch kan dat heel snel gaan als je eenmaal in de molen zit. En stoppen als je bezig bent lijkt mij enorm moeilijk: je hebt immers een kinderwens. Naar mijn idee is het erover nadenken en over praten belangrijker dan waar je eventueel een grens wilt leggen. Daarbij kan ook gaandeweg een proces die grens veranderen. Dat geeft niet, als je maar actief samen die weg gaat, erover praat en je je laat informeren, en je ervoor zorgt dat het je niet overkomt. Dat is wel een belangrijk verschil natuurlijk. Maar wees er dus ook niet bang voor: soms zijn hele simpele manieren of een paar adviezen van een ervaren arts al genoeg om je een stapje verder te helpen. En als je altijd jong moeder wilde worden, moet je m.i. ook niet schromen om hulp te vragen als dat niet lukt. De eerste paar vragen die van belang zijn voor een geslaagde bevruchting zijn vrij simpel te beantwoorden, en soms is weten ook gewoon beter dan piekeren.

Andere antwoorden (3)

Probeer in ieder geval niet teveel te focussen op zwanger worden. Dat zorgt voor stress.
Probeer niet te roken of te drinken.
Ga over 3 maanden (dus na anderhalf jaar) na de huisarts en vraag een verwijzing: Er wordt dan onderzocht waar de problemen kunnen liggen.
Soms wordt er niks gevonden, en moet je nog wat langer geduld hebben.
Er is tegenwoordig ontzettend veel mogelijk wat betreft (on)vruchtbaarheid en zwanger worden.
Zit niet te snel in de rats, de kans dat het goed komt is groot!
Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor jou duurt het kennelijk te lang, wat ik me goed kan voorstellen, dus naar je huisarts hiermee, als hij/zij het nodig vindt, of het je voorstelt, laat je dan onderzoeken en neem de aanstaande vader mee, het probleem hoeft niet bij jou te liggen, volg het advies van de huisarts op en ga niet teveel op internet of in boeken zoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn, daarmee maak je jezelf gek, ieder mens is anders, dus aan voorbeelden van anderen heb je niets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe lang en wat voor geboorte regelende medicatie heb je gebruikt? Als je bijvoorbeeld de prikpil hebt gebruikt kan het wel een jaar duren voor je weer normaal vruchtbaar bent.
Ik zou in ieder geval naar je huisarts gaan. Neem je partner mee!! Hou er rekening mee dat je van allerlei tests als bloedonderzoek en je partner ook een sperma test te verduren zult krijgen.
Wat je verder zelf kan doen...
Er wordt door sexuologen en gynaecologen beweerd dat je de meeste kans op bevruchting hebt twee a drie dagen na je eisprong. (rekenen dus) Dan de man boven en de vrouw met haar billen op een kussen. De vrouw dient dan na de ejaculatie van de man nog minstens een kwartier te blijven liggen. Dit om het sperma de reis richting eicel te doen vergemakkelijken.
In ieder geval succes!