Wat is bepalend voor de ´echte´ bevallingsdatum?

Vaak geeft de verloskundige of de echo kliniek een geschatte datum waarop je zou kunnen bevallen. Dat er dan 2-3 dagen eerder of later gebeurt vind ik op zicht niet vreemd, maar soms zie je dat het twee weken eerder of later gebeurt en dan denk ik hoe kan dat dan? Mijn vraag is dus wat is bepalend voor de echte bevallingsdatum de dag van de gemeenschap alleen of bepaalt het kind ook in je buik wanneer die eruit wil komen zeg maar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iedereen wordt op zijn/haar verjaardag geboren ;-)

Antwoorden (2)

Het is de baby die bepaalt wanneer de bevalling begint. Hij of zij scheidt het stresshormoon cortisol af. Dit hormoon komt via de placenta bij de aanstaande moeder terecht. Onder invloed van cortisol treedt bij haar ook de hele hormonenfabriek in werking, waardoor de weeën op gang komen en de bevalling gaat beginnen.
Slechts één op de twintig baby’s wordt geboren op de uitgerekende dag.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben dan wel benieuwd welk mechanisme in de baby die hormoon-afgave in gang zet. Mijn broertje kwam 1 maand te laat (en veel te zwaar) ter wereld. Ventje zonder stress?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.circadian.nl/nieuwsbrieven/cortisol.pdf in het derde trimester van de zwangerschap beginnen de bijnieren van de baby dit hormoon te produceren.
dit zorgt ervoor dat een bevalling in gang wordt gebracht, maar er spelen meer factoren mee (oa de grootte van de placenta die het hormoon progesteron bevat wat weer weeënremmend kan werken).
Ik denk dat het inderdaad iets met hormonen te maken heeft, ik was ook meer dan 42 weken toen ze de bevallingen gingen opwekken en dat proberen ze eerst met hormonen dacht ik en daarna wee opwekkers.